Nationaldagen firas med blommiga cognacstoner

Inför nationaldagen lanseras traditionsenligt årets upplaga av Grönstedts Le National. 2023 års nationdaldagscognac är smakrik och blommig, och avnjuts bäst som den är. Den passar också bra till bryggkaffe, småkakor och choklad samt somriga bär. De 1 000 numrerade flaskorna, i vacker design är en hyllning till hantverk och tradition. De finns tillgängliga på Systembolaget från 2 juni.

I snart 20 år har varumärket Grönstedts i samband med Sveriges nationaldag, årligen släppt en begränsad upplaga exklusiv cognac under namnet Le National. Nytt innehåll och ny yttre design tas varje år fram för att göra utgåvan till en samlarprodukt, uppskattad present och iögonfallande inslag på bord eller i hylla.

– Med Le National hyllar vi det franska hantverket och den svenska traditionen. Genom att ta fram en ny design och nytt innehåll för varje år förvaltas dryckesarvet samtidigt som nya smakupplevelser skapas. 2023 års upplaga kan avnjutas hela året men med sin blommiga ton gör den sig bäst under sommaren och passar utmärkt att fira nationaldagen med, säger Jens Henricson produktchef Grönstedts.

Blommor, kaffe och kakor
I år finns totalt 1 000 numrerade flaskor till försäljning. Årets motiv är en abstrakt tolkning av svensk-fransk flora. Inspirationen kommer liksom cognacen, från området Borderies. Här finns en unik kalkrik jordmån och vacker, varierande flora som varje vår bildar en färgsprakande palett över landskapet.

– Naturen är ofta min största inspirationskälla. Den är alltid lika överraskande, med sina vackra färger och oväntade former. Det är också från den som jag hämtat inspiration till Le National. Sen har jag även inspirerats av äldre persiska miniatyrmålningar och väggkonst, som med sin detaljrikedom och sitt formspråk väcker fantasin, säger illustratören Manne Jillian.

Grönstedts Le National 2023 avnjuts bäst rumstempererad i cognacskupa och intas med fördel precis som den är. Den går också bra ihop med svenska småkakor, choklad och somriga bär. Dessutom passar den utmärkt till klassiskt mellanrostat bryggkaffe. Förutom viol, tulpaner och lupiner doftar vaniljstång och pomerans. I den fruktiga, strama smaken samsas aprikos och kanderad citron med toner av mörk choklad och svartpeppar.

Årets upplaga är en Single Cru från området Borderies vilket är så ovanligt att det blir den enda i sitt slag i Systembolagets sortiment. Den är från en och samma årgång (2012), något som är sällsynt för cognac som ofta är en blandning av flera. Cognacen bär beteckningen XO (Extra Old) och har först legat på ”limousinefat” från ekar i nordvästra Frankrike och sedan mognat på så kallade röda fat. Dessutom är den 45-procentig i stället för ofta förekommande 40, vilket skapar en fantastisk smakrikedom och intensitet.

Le National lanseras på Systembolaget fredag den 2 juni och kostar 849 SEK för 50 cl. Artikelnummer: 41403-02.

Produktbilder på 2023 års Le National, fria att användas: länk till bilder

Galatea

Om Grönstedt
Johan Daniel Grönstedt var dalmasen som började sin resa i Leksand och slutade med ett palats i Stockholms stenstad där han byggde upp ett dryckesimperium som gett honom en plats i svensk dryckeshistoria. År 1846 tappade han den första flaskan cognac under eget namn, idag är Grönstedts ett ikoniskt varumärke som försörjt Sveriges finsmakare i hem och restauranger med drycker av högsta kvalité och fått en rad utmärkelser genom åren. Den årliga utgåvan av Grönstedts Le National är en hyllning till grundarens arbete.

Galatea rekvirerade varumärket Grönstedts år 2021 och började distribuera samma år. Sedan dess har Grönstedts lanserat en starkvinsglögg, som vann högsta betyg Aftonbladets test 2022 och Grönstedts punsch återlanserades under mars 2023. x