Nu invigs Tinnerbäcksbadet – Sveriges modernaste simhall

Lejonfastigheter har på uppdrag av Linköpings kommun byggt Tinnerbäcksbadet. Sveriges modernaste simhall står redo att välkomna Linköpingsborna på invigningen den 22 april.
Tinnerbäcksbadet fasad.

Tinnerbäcksbadet erbjuder både bad, träning och relax och kommer att bli en ny mötesplats i staden. Det är dessutom en fantastisk arena för stadens simföreningar som nu får möjlighet att arrangera stora tävlingar och event. Den nya simhallen mäter närmare 22 000 kvadratmeter på fyra våningar och är nästan dubbelt så stor som den gamla simhallen, som uppfördes 1965. Med en kapacitet på 3 200 besökare har Linköpingsborna äntligen fått en bad- och simanläggning som möter behoven i en stad av vår storlek.

Det traditionella spadtaget togs den 19 juni 2019, men arbetet med Linköpings nya simhall har pågått betydligt längre. Sedan hösten 2019 har 3 000 arbetare från 300 olika entreprenörer arbetat med bygget av simhallen och projektet har klarat sig igenom både covid-19, krig och cementkris.

Christian Dahlén har varit med i simhallsprojektet som Lejonfastigheters projektchef och kommunens beställarombud sedan 2016 då den första arkitekttävlingen genomfördes och bidraget ”Vågen”, ritad av den danska arkitektbyrån 3XN, vann.

– Det är verkligen ett förtroendeuppdrag kommunen har delegerat till Lejonfastigheter. Det här projektet är något samtliga av våra medarbetare ska känna sig extra stolta över då alla på något vis har varit en viktig del i processen under många, många år, säger Christian Dahlén.

Tinnerbäcksbadet har ett stort hållbarhetsfokus och certifieras enligt Miljöbyggnad silver. Det finns fyra växtväggar i de olika bassängrummen med sammanlagt drygt 9 000 växter som bidrar till god inomhusmiljö genom att generera syre till lokalerna, vilket ger en renare och fräschare luft. Simhallen har även Sveriges största sedumtak. Det är en klimatsmart lösning som sträcker sig över 7 800 kvadratmeter och blommar i olika färger under årstiderna. För att ytterligare förstärka miljöaspekten består taket dessutom av 1 100 kvadratmeter solpaneler.

Simhallen innehåller en 50-metersbassäng, 25-metersbassäng, hoppbassäng och ett familjebad med bland annat vågbassäng, tre vattenrutschbanor och en barnbassäng. Det finns även undervisningsbassäng och rehabiliteringsbassäng. I bassängrummen har man arbetat med akustiken för att hålla nere ljudnivån, bland annat med snedställda glaspartier och våfflade väggar. En våning upp kommer det att finnas ett 1000 m² stort gym, och högst upp en relaxdel med flera olika bastuteman, servering och en härlig utomhusterrass.

– Det är en väldigt skön känsla att ha kommit i mål och att Linköpingsborna nu erbjuds en fantastisk anläggning som är unik i sitt slag, säger Christian Dahlén.

Tinnerbäcksbadet fasad.
Tinnerbäcksbadet 50-meters bassäng.
Tinnerbäcksbadet upplevelsebad.

Lejonfastigheter AB äger, utvecklar och förvaltar samhällsfastigheter i Linköpings kommun. Med fokus på skola, omsorg, sport, kultur och andra former av samhällsservice bidrar vi till ett attraktivt Linköping där människor trivs och utvecklas – genom hela livet.​