Ann Wåhlström designar Interfloras jubileumsvas

Inför Interfloras 100-årsfirande har glaskonstnären Ann Wåhlström fått i uppdrag att ta fram en jubileumsvas i två storlekar. Vasen, som fått namnet Tidevarv, släpps i begränsad upplaga och är tillverkad på Reijmyre glasbruk.

Ann Wåhlström är en av Sveriges främsta glaskonstnärer och formgivare och är uppmärksammad för sina färgrika glasvaser och skulpturer. Wåhlströms arbete kan upplevas på konstutställningar såväl som i inredningsdesign.

Interfloras jubileumsvas är munblåst på Reijmyre glasbruk, ett av Sveriges äldsta aktiva glasbruk med anor från 1810. Vasen tillverkas i två storlekar, och färgen, som är djupt grön är typisk för just Reijmyre.

– Målet var att skapa en funktionell modell, som också skulle vara klassisk och intressant att se på. Det ska kännas att vasen har en närvaro i rummet, säger Ann Wåhlström.

Inspirationen bakom vasens vågmönster är lånad av 1930–40-talens formspråk och namnet Tidevarv anspelar både på form och epok.

– Vi är väldigt glada över att lansera vårt samarbete med Ann Wåhlström. Ann är oerhört meriterad och fortsätter att vara nyskapande, samtidigt som hon är tekniskt skicklig. Hon har gett vår jubileumsvas en modern och historisk koppling, som vi är väldigt förtjusta i, säger Nina Lindvall, vd på Interflora.

Jubileumsvasen säljs i begränsad och signerad upplaga och finns på interflora.se och i utvalda butiker. Vasen Tidevarv kostar 1795 sek respektive 2995 sek.

Om Interflora AB

Interflora i Sverige grundades 1923 av sex blomsterhandlare. Kärnverksamheten består idag av försäljning av Blommogram och gåvor via interflora.se. Interflora AB är marknadsledande i Sverige inom blomsterbud och Blommogram säljs och utförs av cirka 550 anslutna butiker av vilka drygt 130 är Interflora-profilerade. Företaget driver även Chokladogram och Skicka Presenter. Kontoret finns i Alvik i Stockholm och där arbetar cirka 50 anställda.