Samarbete runt högisoleringstransporter i ambulansflygplan
![På bilden: vuxenkuvös av modellen EpiShuttle lyfts ombord i ett av Svenskt Ambulansflygs flygplan av modellen PC-24. Högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping och Svenskt Ambulansflyg ska gemensamt utveckla metoder för transport av patienter i behov av högisoleringsvård med ambulansflygplan. Foto: Pilatus Aircraft Ltd](/data/images/00906/a8e3474a-3717-4a46-ab6e-f35f6b25fe62-w_720.jpg)
Transportbehovet kan uppstå vid misstanke om, eller bekräftad smittsam allvarlig sjukdom, där sjukhuset som initialt tagit emot patienten, inte har tillräckliga egna resurser för vård och behandling. Exempel på sjukdomar som kan transporteras är blödarfebrar som ebolavirussjukdom eller Krim-Kongo hemorragisk feber.
– Det är mycket sällsynt med den här typen av sjukdomsfall i Sverige, men när behovet uppstår är det avgörande att transportmomentet är en väl inarbetad del av vårdförloppet. Därför är det viktigt att utveckla metoder för transporter av den här typen av patienter, säger David Ekqvist, specialistläkare och ansvarig högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping.
– Vi är glada för möjligheten att fördjupa samarbetet med en av våra medlemsregioner runt ytterligare ett av Sveriges specialistteam. Med våra ambulansflygplan har vi förmågan och en nationell resurs, som i grunden är redan är förberedd för utveckling av den här typen av transporter, säger Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg.
Permanent transportresurs
Syftet är att permanent inrätta en transportresurs med ambulansflyg för patienter i behov av högisoleringsvård och att fungera som en nationell resurs för högisoleringstransporter.
Flygplanstypen Pilatus PC-24 som används av Svenskt Ambulansflyg rymmer transportkuvös av modellen EpiShuttle, vilket är den modell som högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping använder för säker transport av smittsamma patienter. Kuvösen EpiShuttle har provats för ombordlyft av Pilatus Aircraft Ltd. https://www.pilatus-aircraft.com/en/news-events/story/epishuttle-isolation-unit-for-medevac-aircraft
Gemensamt arbete
Projektet är under uppstart och inleds med ett gemensamt konfigurationsarbete runt transportkuvös EpiShuttle och övrig utrustning. Därefter följer ett arbete för utveckling av ramar och riktlinjer för transportteamet vid Infektionskliniken och för medarbetare vid Svenskt Ambulansflyg. Projektet innefattar såväl initial transportövning som årliga träningstillfällen.
Utvecklingsarbetet av förbättrade möjligheter till högisoleringstransporter sker under projektledning av Folkhälsomyndigheten och i samarbete med Socialstyrelsen och andra regioner och finansieras delvis av projektmedel från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
--------------------
För faktafrågor eller önskemål om kontakt med Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg
Maila eller ring: mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.se, 073 800 86 16
För kontakt med David Ekqvist, specialistläkare och ansvarig högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping
Maila: press@regionostergotland.se
Kontakter
Mariann HolmbergKommunikationsansvarig
Tel:073 800 86 16mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.seBilder
![På bilden: vuxenkuvös av modellen EpiShuttle lyfts ombord i ett av Svenskt Ambulansflygs flygplan av modellen PC-24. Högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping och Svenskt Ambulansflyg ska gemensamt utveckla metoder för transport av patienter i behov av högisoleringsvård med ambulansflygplan. Foto: Pilatus Aircraft Ltd](/data/images/00906/a8e3474a-3717-4a46-ab6e-f35f6b25fe62-w_240.jpg)
![Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg](/data/images/00130/92dc8cb1-61cd-4c1e-8ac3-8d1ca33a7069-w_240.jpg)
![På bilden: vuxenkuvös av modellen EpiShuttle lyfts ombord i ett av Svenskt Ambulansflygs flygplan av modellen PC-24. Högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping och Svenskt Ambulansflyg ska gemensamt utveckla metoder för transport av patienter i behov av högisoleringsvård med ambulansflygplan. Foto: Pilatus Aircraft Ltd](/data/images/00114/e6b761e2-6328-44e4-9126-f660c12d1858-w_240.jpg)
![På bilden: vuxenkuvös av modellen EpiShuttle lyfts ombord i ett av Svenskt Ambulansflygs flygplan av modellen PC-24. Högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping och Svenskt Ambulansflyg ska gemensamt utveckla metoder för transport av patienter i behov av högisoleringsvård med ambulansflygplan. Foto: Pilatus Aircraft Ltd](/data/images/00851/43fb9f9b-79f7-4ec3-aeee-83b75191187b-w_240.jpg)
![På bilden: vuxenkuvös av modellen EpiShuttle lyfts ombord i ett av Svenskt Ambulansflygs flygplan av modellen PC-24. Högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping och Svenskt Ambulansflyg ska gemensamt utveckla metoder för transport av patienter i behov av högisoleringsvård med ambulansflygplan. Foto: Pilatus Aircraft Ltd](/data/images/00503/6b32d500-7fba-431e-a40a-8eef2ce99f64-w_240.jpg)
![På bilden: vuxenkuvös av modellen EpiShuttle lyfts ombord i ett av Svenskt Ambulansflygs flygplan av modellen PC-24. Högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping och Svenskt Ambulansflyg ska gemensamt utveckla metoder för transport av patienter i behov av högisoleringsvård med ambulansflygplan. Foto: Pilatus Aircraft Ltd](/data/images/00844/add1e03e-10cc-4d41-b301-d843bd27ce61-w_240.jpg)
![På bilden: vuxenkuvös av modellen EpiShuttle lyfts ombord i ett av Svenskt Ambulansflygs flygplan av modellen PC-24. Högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping och Svenskt Ambulansflyg ska gemensamt utveckla metoder för transport av patienter i behov av högisoleringsvård med ambulansflygplan. Foto: Pilatus Aircraft Ltd](/data/images/00860/e6c677f9-254b-491d-a8e1-117029aa0e2b-w_240.jpg)
Om
![Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg](/data/images/00003/ac42ddb4-37fe-43c3-bd46-597612eaeecc-w_300_h_250.jpg)
c/o Regionens hus
901 89 Umeå
https://www.svenskt-ambulansflyg.se/
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg kommer utföra ambulanstransport med flygplan och ha en beredskap dygnets alla timmar, året runt. Tjänsten utformas utifrån Sveriges 21 regioners, nuvarande och framtida behov, av ambulanstransport med flygplan.
Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Svenskt Ambulansflyg och Svensk Luftambulans – Regional samverkan till nytta för Sveriges befolkning och beredskap28.6.2024 10:22:07 CEST | Pressmeddelande
Torsdag den 27 juni, i Almedalen, arrangerade Svenskt Ambulansflyg och Svensk Luftambulans ett seminarium om luftburen ambulanssjukvård. Samtalet leddes av Ola Karlsson (M) och Anders Öberg (S).
Välkommen till samtal om luftburen ambulanssjukvård14.6.2024 13:43:30 CEST | Pressmeddelande
Pressinbjudan Almedalen Regional samverkan – till nytta för Sveriges befolkning och beredskap. Svenskt Ambulansflyg och Svensk Luftambulans bjuder gemensamt in till samtal om regionalt samarbete och samordning av luftburen ambulanssjukvård ur ett befolkningsperspektiv och om beredskap vid större händelser och kris.
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beslutat om reviderad förbundsordning9.2.2024 13:10:00 CET | Pressmeddelande
Vid sammanträde torsdag den 8 februari 2024 har Förbundsfullmäktige för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg beslutat att anta KSA Förbundsordning 3.0 med reviderad fördelningsmodell och att föreslå medlemsregionerna att göra detsamma.
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg gör ett positivt resultat 20239.2.2024 08:41:14 CET | Pressmeddelande
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg gör ett positivt resultat 2023 på drygt 9,5 miljoner kronor, jämfört med budget 3,7 miljoner. Flygtimmar totalt uppgår till 6175, jämfört med budgeterat 6000 och 515 flygtimmar, genomsnittligt per månad. Förbundet har utfört 3800 patientuppdrag på helåret och 315 genomsnittligt per månad. Varje månad 2023 (september undantaget) har större volymer i uppdrag och intäkt än motsvarande månad 2022.
Gårdagens extrema storm orsak till arbetsplatsolycka2.2.2024 13:34:01 CET | Pressmeddelande
Vid avlastning av en tom bår medförde gårdagens extremt kraftiga stormvindar att båren vickade i uppfällt läge på den elektriska bårlyften. Händelsen som inte hade någon påverkan på den aktuella transporten, inträffade under torsdag eftermiddag den 1a februari på Kallax Airport i Luleå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum