Rekordmånga designstudenter tävlar i affischtävling

- På 60- och 70-talet var reklam ett slags konst, med mycket snillrika idéer, men idag har den blivit ful och dålig. Jag tror affischer som uttrycksmedel är moget för en renässans och tävlingen visar att det finns unga konstnärer att vända sig till, det är fint att veta, säger Carl Johan De Geer, konstnär och jurymedlem
Juryns motivering:
De 10 finalisterna i 2023-års PrintPower Award har alla bidragit med högklassisk grafisk design som tar vara på den tryckta affischens starka uttryckskraft. De har tolkat temat ”Energi” på ett smart, konstnärligt och kreativt sätt, både vad gäller grafiskt uttryck och budskap. Juryn är stolt över att kunna presentera just dessa bidrag, som i hård konkurrens, utsetts till finalister.
Finalisterna utsågs under en fullsatt vernissage på Berghs School of Communication den 27 april. Den slutliga vinnaren presenteras den 11 maj kl. 14.00 av Grafiska Företagen på designhotellet Blique by Nobis i Stockholm.
De 10 finalisterna:
- Energimaktspel – Europa i röda handens grepp av Tom-Christian Stokka från Yrgo
- Flower Power av Lindy Dyvelcrona från Berghs
- Kinetic av Karin Lundblad från Yrgo
- Hjärnan + kolhydrater = sant av Joel Wallin från Mittuniversitet Sundsvall
- Heavy Eyes av Emelie Sturk från Berghs
- Bad energy av Simon Hennerfors från Yrgo
- First come first served av Victor Sventoft från Berghs
- Lik (kista)ström av Lovisa Sandlund från Broby Grafiska Yrkeshögskola
- Fire my desire av Miriam Lundin från Yrgo
- Illusion of energy av Nathalie Nilsson från Yrgo
Eva Glückman, vd Grafiska Företagen säger:
- Det är otroligt roligt med det stora intresset för Print Power Award. Vi upplever något av en renässans för det tryckta mediet, det börjar ses som ett exklusivt alternativ till det digitala. Eller som en av förra årets vinnare sa, ett tryckt budskap är som mänsklig kontakt.
Tävlande skolor:
- Berghs School of Communication
- Broby Grafiska Yrkeshögskola
- Forsbergs skola
- HDK Valand
- Högskolan Dalarna
- Konstafack
- Linneuniversitetet
- Medieinstitutet
- Stockholms universitet
- Yrgo
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder

Dokument
Om
Print Power Award:
I affischtävlingen PrintPower Awards tävlar elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Uppgiften är att ta fram en affisch med den bästa tolkningen av ett givet tema. Syftet med tävlingen är att ge ökad insikt och kunskap om fördelarna med den tryckta affischen – både som konst och som kommunikationsmedel. Av de tävlande väljs 10 finalister ut som uppmärksammas med diplom. Den slutlig vinnaren presenteras den 11 maj och får förutom diplom 10 000 kr.
Grafiska Företagen:
Bransch och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 medlemsföretag med 10 000 anställda inom tryck och förpackning.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Illustrerar död och semester på Medelhavet – får pris11.4.2025 06:33:23 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Mare Nostrum – Vårt hav”, där badbollar och semesterparadis samsas med livbojar och kamp för livet, vinner den 27-åriga designstudenten Ebba Brännholm årets Print Power Award. Affischen belyser hur nära världens orättvisor är och rädslan för när saker vi i Sverige tar för givna, som mänskliga rättigheter, plötsligt är uppe för diskussion.
Försiktig nedväxling av löneökningstakten1.4.2025 02:41:42 CEST | Pressmeddelande
Löneavtalen för svensk industri är klara efter tuffa slutförhandlingar. Arbetsgivarna och Facken inom industrin har enats om ett tvåårigt löneavtal med ett sammanlagt avtalsvärde på 6,4 procent. Därmed är lönemärket satt för hela arbetsmarknaden.
Grafiska Företagen accepterar Opo:s hemställan21.3.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent. Nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Akut kompetensbrist i den grafiska branschen22.1.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det finns totalt 50 utbildningsplatser, men den grafiska branschen har ett årligt rekryteringsbehov på 250 personer. En ekvation som inte går ihop. För att möta kompetensbristen lanserar Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket Grafisk validering som kan användas vid rekrytering och kompetensutveckling.
NYTT PRIS LYFTER FRAM SVENSK BOKPRODUKTION21.1.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
9 av 10 svenska böcker trycks utomlands. Sverige riskerar att tappa kompetensen att självständigt producera böcker. För att lyfta fram svensk bokproduktion kommer ett nyinstiftat pris att belöna en bok som är formgiven och producerad i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum