Rekordmånga designstudenter tävlar i affischtävling
- På 60- och 70-talet var reklam ett slags konst, med mycket snillrika idéer, men idag har den blivit ful och dålig. Jag tror affischer som uttrycksmedel är moget för en renässans och tävlingen visar att det finns unga konstnärer att vända sig till, det är fint att veta, säger Carl Johan De Geer, konstnär och jurymedlem
Juryns motivering:
De 10 finalisterna i 2023-års PrintPower Award har alla bidragit med högklassisk grafisk design som tar vara på den tryckta affischens starka uttryckskraft. De har tolkat temat ”Energi” på ett smart, konstnärligt och kreativt sätt, både vad gäller grafiskt uttryck och budskap. Juryn är stolt över att kunna presentera just dessa bidrag, som i hård konkurrens, utsetts till finalister.
Finalisterna utsågs under en fullsatt vernissage på Berghs School of Communication den 27 april. Den slutliga vinnaren presenteras den 11 maj kl. 14.00 av Grafiska Företagen på designhotellet Blique by Nobis i Stockholm.
De 10 finalisterna:
- Energimaktspel – Europa i röda handens grepp av Tom-Christian Stokka från Yrgo
- Flower Power av Lindy Dyvelcrona från Berghs
- Kinetic av Karin Lundblad från Yrgo
- Hjärnan + kolhydrater = sant av Joel Wallin från Mittuniversitet Sundsvall
- Heavy Eyes av Emelie Sturk från Berghs
- Bad energy av Simon Hennerfors från Yrgo
- First come first served av Victor Sventoft från Berghs
- Lik (kista)ström av Lovisa Sandlund från Broby Grafiska Yrkeshögskola
- Fire my desire av Miriam Lundin från Yrgo
- Illusion of energy av Nathalie Nilsson från Yrgo
Eva Glückman, vd Grafiska Företagen säger:
- Det är otroligt roligt med det stora intresset för Print Power Award. Vi upplever något av en renässans för det tryckta mediet, det börjar ses som ett exklusivt alternativ till det digitala. Eller som en av förra årets vinnare sa, ett tryckt budskap är som mänsklig kontakt.
Tävlande skolor:
- Berghs School of Communication
- Broby Grafiska Yrkeshögskola
- Forsbergs skola
- HDK Valand
- Högskolan Dalarna
- Konstafack
- Linneuniversitetet
- Medieinstitutet
- Stockholms universitet
- Yrgo
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder
Dokument
Om
Print Power Award:
I affischtävlingen PrintPower Awards tävlar elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Uppgiften är att ta fram en affisch med den bästa tolkningen av ett givet tema. Syftet med tävlingen är att ge ökad insikt och kunskap om fördelarna med den tryckta affischen – både som konst och som kommunikationsmedel. Av de tävlande väljs 10 finalister ut som uppmärksammas med diplom. Den slutlig vinnaren presenteras den 11 maj och får förutom diplom 10 000 kr.
Grafiska Företagen:
Bransch och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 medlemsföretag med 10 000 anställda inom tryck och förpackning.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Svag krona är inte ett argument för högre löneökningar4.11.2024 14:02:28 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen och Gröna arbetsgivare varnar för att industrifackens krav på 4,2 procents löneökningar skadar både svensk konkurrenskraft och förutsättningarna för långsiktiga reallöneökningar. De betonar att en stabil internationell konkurrenskraft måste byggas på ökad produktivitet, inte en svag kronkurs.
Bland Drakar och Dragqueens får stort pris29.10.2024 07:14:47 CET | Pressmeddelande
Initiativet Bland Drakar och Dragqueens får den grafiska branschens stora pris på 100 000 kronor för sitt arbete med att öka ungas intresse för läsning. Genom att kombinera dragshow och sagor engagerar de barn och ungdomar, vilket stärker läslusten och bidrar till att motverka utanförskap.
Tillgång till riktiga skolböcker blir krav13.5.2024 12:05:43 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli blir det krav på att elever ska ha tillgång till fysiska böcker. Det sker genom en ändring i skollagen och har till syfte att förbättra skolresultaten i den svenska skolan. Grafiska Företagen har länge fört fram kopplingen mellan böcker och läsförståelse och ser regeringens beslut som både självklart och bra.
Den grafiska branschens utveckling hämmas av att för få utbildas3.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen ger en positiv bild av den grafiska branschen, som förväntas växa med 750 anställda de närmaste tre åren. Ett orosmoln är dock att det utbildas alldeles för få för att täcka rekryteringsbehovet, vilket medför att antalet som rekryteras utan någon formell utbildning för branschen ökar.
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum