Rekordmånga designstudenter tävlar i affischtävling

- På 60- och 70-talet var reklam ett slags konst, med mycket snillrika idéer, men idag har den blivit ful och dålig. Jag tror affischer som uttrycksmedel är moget för en renässans och tävlingen visar att det finns unga konstnärer att vända sig till, det är fint att veta, säger Carl Johan De Geer, konstnär och jurymedlem
Juryns motivering:
De 10 finalisterna i 2023-års PrintPower Award har alla bidragit med högklassisk grafisk design som tar vara på den tryckta affischens starka uttryckskraft. De har tolkat temat ”Energi” på ett smart, konstnärligt och kreativt sätt, både vad gäller grafiskt uttryck och budskap. Juryn är stolt över att kunna presentera just dessa bidrag, som i hård konkurrens, utsetts till finalister.
Finalisterna utsågs under en fullsatt vernissage på Berghs School of Communication den 27 april. Den slutliga vinnaren presenteras den 11 maj kl. 14.00 av Grafiska Företagen på designhotellet Blique by Nobis i Stockholm.
De 10 finalisterna:
- Energimaktspel – Europa i röda handens grepp av Tom-Christian Stokka från Yrgo
- Flower Power av Lindy Dyvelcrona från Berghs
- Kinetic av Karin Lundblad från Yrgo
- Hjärnan + kolhydrater = sant av Joel Wallin från Mittuniversitet Sundsvall
- Heavy Eyes av Emelie Sturk från Berghs
- Bad energy av Simon Hennerfors från Yrgo
- First come first served av Victor Sventoft från Berghs
- Lik (kista)ström av Lovisa Sandlund från Broby Grafiska Yrkeshögskola
- Fire my desire av Miriam Lundin från Yrgo
- Illusion of energy av Nathalie Nilsson från Yrgo
Eva Glückman, vd Grafiska Företagen säger:
- Det är otroligt roligt med det stora intresset för Print Power Award. Vi upplever något av en renässans för det tryckta mediet, det börjar ses som ett exklusivt alternativ till det digitala. Eller som en av förra årets vinnare sa, ett tryckt budskap är som mänsklig kontakt.
Tävlande skolor:
- Berghs School of Communication
- Broby Grafiska Yrkeshögskola
- Forsbergs skola
- HDK Valand
- Högskolan Dalarna
- Konstafack
- Linneuniversitetet
- Medieinstitutet
- Stockholms universitet
- Yrgo
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder

Dokument
Om
Print Power Award:
I affischtävlingen PrintPower Awards tävlar elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Uppgiften är att ta fram en affisch med den bästa tolkningen av ett givet tema. Syftet med tävlingen är att ge ökad insikt och kunskap om fördelarna med den tryckta affischen – både som konst och som kommunikationsmedel. Av de tävlande väljs 10 finalister ut som uppmärksammas med diplom. Den slutlig vinnaren presenteras den 11 maj och får förutom diplom 10 000 kr.
Grafiska Företagen:
Bransch och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 medlemsföretag med 10 000 anställda inom tryck och förpackning.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
Politiskt motiv vinner Sveriges största affischtävling11.5.2023 14:20:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bad Energi” vinner designstudenten Simon Hennerfors, Yrgo den 22:a upplagan av PrintPower Award och belönas med 10 000 kr. Årets tema ”energi” lockade rekordmånga, 171 tävlande. PrintPower Award är en hyllning till affischen både som konstform och kommunikationsmedel.
Ingen vinnare i årets avtalsrörelse31.3.2023 19:04:03 CEST | Pressmeddelande
2-årigt avtal på sammanlagt 7,4 procent är resultatet av en historiskt svår avtalsrörelse. Kortsiktigt innebär det att både företag och deras medarbetare kan uppfattas som förlorare. Vinnare är i stället industriavtalets stabilitet och svensk ekonomis förutsättningar för återhämtning.
Ett inte helt optimalt förslag på nytt avtal24.3.2023 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Förslaget från de opartiska ordförandena på två år och 6,5 procent är inte helt optimalt, anser Grafiska Företagen. Däremot är hemställan tillräckligt balanserad mellan parternas krav för att fungera som grund för slutförhandlingarna. Grafiska Företagen säger ja till hemställan.
Nej till statsstöd för Postnord20.2.2023 11:20:22 CET | Pressmeddelande
Postfinansieringsutredningen föreslår miljardbelopp i statsstöd, baserat på hemliga ekonomiska underlag från Postnord. Aktörerna inom Arena för framtidens distribution är starkt kritiska till utredningen, både för att den bygger på osäkra underlag och för att den skulle hota den bräckliga konkurrens som finns på postmarknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum