Nylansering av Grönstedts 200-åriga punsch

Under våren 2023 nylanseras Grönstedts punsch i Systembolagets beställningssortiment. Punschen produceras på traditionellt vis i Sverige med smakrik arrak från Indonesien, citrus, socker samt aningens mörk rom, precis som på 1800-talet. Resultatet är en söt, fyllig och aromatisk dryck i klassisk stil.

Johan Daniel Grönstedt, som numera är mest förknippad med cognac, tillverkade redan tidigt i karriären punsch. Drycken blev snabbt populär under andra halvan av 1800-talet. Nu nylanseras den traditionella punschen på såväl Systembolaget som för restaurangkunder.

– Vi nylanserar en god och kvalitativ punsch i klassisk stil, givetvis producerad i Sverige och med indonesisk arrak, som på 1800-talet. Den är en hommage till det fantastiska dryckesarvet efter Grönstedts som vi fortsätter att förvalta, säger Jens Henricson, Brand Manager Galatea.

Grönstedts punsch är gjord enligt klassiskt recept med arrak från Java, lite mörk rom samt socker och citrus (endast naturliga aromer från pomerans och apelsin) och tillverkas i Skåne.

– I utseende och karaktär knyter Grönstedts punsch an till historien. Den har en intensiv, kryddig smak med rika aromer från gammal lagrad arrak och balanserad stram struktur från den mörka romen. Den arrak vi använder kommer från samma företag som Grönstedt själv handlade med för snart 200 år sedan, säger Sören Sörensen, produktutvecklare Galatea.

Mer om punsch
Punsch är en söt traditionell likör som ofta förknippas med ärtsoppa eller lokala festligheter som skånskt ålagille och ”får i kål” i Östergötland. Numera upprätthålls traditionerna av militärer och studentnationer men även under vårfester som Valborg.

Den dricks med fördel som avec, på en isbädd. Punschen har i stort sett inte förändrats sedan slutet av 1700-talet och har en stark förankring i den svenska historien. Drycken har dessutom gett upphov till begreppet ”punschveranda” inom arkitekturen. I mitten av 1800-talet drack 3,5 miljoner svenskar fem miljoner liter punsch per år.

Enbart naturliga aromer får användas i punsch och minst 40 procent av slutproduktens alkoholmängd måste komma från arrak. Arrak produceras i Indonesien, namnet kommer av det arabiska ordet för saft, och är destillat framställt av ris eller sockerrörsmelass. Riktig ”Svensk Punsch” har skyddad EU-beteckning och ska enligt lag tillverkas i Sverige.

Grönstedts punsch finns i Systembolagets beställningssortiment.
Artikelnummer: 50243
Alkoholhalt: 26 procent