Heineken® är ny stolt huvudpartner till Stockholm Pride

Inför den tjugofemte upplagan av Stockholm Pride går Heineken® nu in som huvudpartner till festivalen. Heineken® ser sponsorskapet som starten på ett tätt samarbete, där ambitionen är att bidra till utvecklingen av Stockholm Pride genom att utöka festivalutbudet innanför och utanför Pride Park.
Sponsorskapet är treårigt där Heineken®, tillsammans med Stockholm Pride, vill stötta och synliggöra grupper som ofta inte syns och lyfta fram nya, mindre initiativ inom hbtq+ -communityt.
- Vi är otroligt stolta över att få bli en del av Stockholm Pride. En ideell förening som drivs av brinnande eldsjälar som utför detta viktiga arbete vid sidan av sina vanliga jobb. Med vår gedigna erfarenhet av att driva festivaler i världsklass hoppas vi dels kunna bistå med expertis kring utveckling av festivalen, dels bidra med intäkter så rörelsen kan fortsätta att drivas och utveckla sitt arbete året runt. För oss på Heineken® och Spendrups känns det oerhört viktigt att gå bortom barriärer, främja olikheter och alltid jobba för inkludering, säger Björn Mannervik, Marknadschef på Spendrups.
Företagets engagemang inom Pride sträcker sig globalt. Deltagandet har sedan länge funnits i hemstaden Amsterdam där verksamheten, tillsammans med olika delar inom organisationen, årligen varit en märkbar del av festivalfirandet genom stadens kanaler.
2019 startade anställda på Heineken® ”Open & Proud (HOP) ” – ett initiativ som sträcker sig genom företagets olika delar och vars syfte är att främja en öppen och inkluderande arbetsplats. Initiativet är globalt och har varit delaktiga i evenemang under Pridefestivaler i bland annat Storbritannien och Frankrike.
Stockholm Pride
I år blir Stockholm Pride en 25-årsfest med tema ”Fira mångfalden”. Ett tema som dels syftar till att hylla alla som bidrar till ökad mångfald och dels syftar till att rikta uppmärksamhet mot det förtryck som finns mot hbtq+-personer i olika delar av världen, men också de problem som fortsatt finns i Sverige.
Med hjälp av Heineken® hoppas Stockholm Pride kunna dra nyttja av kunskaper som leder till en mer stabil organisation och en starkare förmåga att driva de viktiga hbtq+-frågor som är grunden till Stockholm Prides existens och för att fortsätta vara en viktig mötesplats och plattform för människor samt olika aktörer.
- Vi är mycket glada och stolta över samarbetet med Spendrups och Heineken®. Samarbetet innebär att vi får utveckla Pride tillsammans med en partner med mycket gedigen erfarenhet kring hur man genomför och utvecklar festivaler, vilket är en bra kombination med den nu 25-åriga erfarenhet vi har själva. Spendrups samarbetade med Stockholm Pride redan från början, när liknande partnerskap var mindre självklart för många företag. Tillsammans ser vi fram emot att få fortsätta fira mångfalden, säger Fredrik Saweståhl, ordförande för Stockholm Pride.
Om Stockholm Pride
Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi med syftet att synliggöra hbtq+-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, transpersoner, queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq+-rörelsen.
Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete inom föreningen sker på volontärbasis. Under 2023 arrangeras festivalen Stockholm Pride 31 juli - 5 augusti.
Om Heineken®
Heineken® är världens mest internationella bryggeri. Vi är den ledande utvecklaren och marknadsföraren av premiumöl och cidervarumärken. Koncernen har en portfölj med mer än 300 internationella, regionala, lokala och specialvarianter av öl- och cidersorter. Vi är engagerade inom innovation, långsiktiga varumärkesinvesteringar, disciplinerat försäljningsutförande och effektiv kostnadshantering. Genom "Brewing a Better World" är hållbarhet inbäddad i verksamheten.
Besök Heinekens hemsida för senast uppdaterad information: www.theHEINEKENcompany.com och följ oss på LinkedIn, Twitter och Instagram.
Nyckelord
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:0708 95 25 67rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Michael Andersson lanserar årets upplaga av Melleruds Mästarbrygd – en amber lager24.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2024, Michael Andersson, har skapat årets Melleruds Mästarbrygd – en ljust bärnstensfärgad amber lager, bryggd med ekologisk humle och malt. Årets Mästarbrygd bjuder på en utsökt rostig maltighet, friska inslag av citrus och avrundas med ett vitt krämigt skum
Lampa som drivs av saltvatten eller urin – Salt Tech vinner familjen Spendrups stipendium för sin unika innovation19.3.2025 12:27:31 CET | Pressmeddelande
Familjen Spendrup vill uppmuntra och stödja unga entreprenörer i Sverige genom ett årligt återkommande stipendium som har delats ut till tidigare UF-elever sedan 2008. I år går stipendiet till William Asefaw som driver Salt Tech. Företaget har en unik lösning med en lampa som drivs av saltvatten eller urin – som en av lösningarna på elfattigdomen i världen.
Svenskarnas favoriter från Spendrups nu på norska butikshyllor11.3.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
I höstas aviserade Spendrups ett samarbete med Stordalen-ägda dryckesgruppen Belmonte Beverage Group AS. Nu är samarbetet synligt på de norska butikshyllorna med svenska brygder anpassade för den norska marknaden.
Melleruds & Årets Kock Michael Andersson presenterar det perfekta pilsnersnacket6.2.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets Kock 2024, Michael Andersson, har i samarbete med Melleruds skapat det perfekta tilltugget – pilsnersnack med matjescrème, exklusivt framtaget för att avnjutas tillsammans med en iskall Melleruds pilsner. Med sin enkla tillagning och eleganta presentation blir det en given succé vid minglet, middagsbjudningar och andra festliga tillställningar.
Spriten som blir över vid tillverkning av alkoholfri öl kommer till användning5.2.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Alkoholfri öl har ökat i popularitet de senaste åren i takt med att tillverkningsmetoderna förfinats. På Spendrups bryggs ölet som ett vanligt öl innan det avalkoholiseras och i samband med den processen uppstår en restprodukt i form av 78-procentig etanol som nu kan återanvändas som insatsvara i en rad olika produkter såsom t.ex. spolarvätska. Men på sikt finns planer att använda etanolen som biobränsle vid fabriken i Grängesberg.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum