Lidl vidareutvecklar matsvinnskonceptet ”Ta vara på”

Under 2018 lanserade Lidl Sverige konceptet Ta vara på, ett initiativ som innebar att konsumenter fick möjlighet att köpa påsar med fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar till ett kraftigt nedsatt pris. Sedan lanseringen har konceptet gått över förväntan och varit uppskattat bland livsmedelskedjans kunder. Under de följande åren har ytterligare kategorier, däribland Bake Off, färskt bröd och kyl- och köttvaror inkluderats.
Som ett led i framgångarna i arbetet med matsvinn – där Lidl Sveriges arbete varit bidragande – implementeras nu ett centralt matsvinnskoncept i samtliga Lidl-länder.
Konceptet vidareutvecklas genom att erbjuda kunder 30 procents rabatt på varor med kort datum även i torr- och frysområdet. Dessutom rabatteras också varor inom färskt bröd, kyl och kött, fisk och fågel alltid till 70 procent på bäst före-datum eller sista förbrukningsdag. I samband med utvecklingen byter även konceptet utseende för att inspirera och vägleda fler kunder till att göra ett mer hållbart val i butik. Konceptet har implementerats i tre steg med start i november 2022.
– Matsvinnet är en ständigt aktuell fråga och det känns angeläget att fortsätta utveckla det här uppskattade konceptet. Vi strävar alltid efter att ta vårt fulla ansvar för att minska vårt klimatavtryck och bidra till en ökad medvetenhet bland konsumenter. Genom Ta vara på kan våra kunder rädda mat samtidigt som de är rädda om både plånbok och miljö, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl.
Genom Lidls aktiva arbete med att minska matsvinnet räddade livsmedelskedjan det senaste året drygt 3 400 ton mat. Målet är att minska andelen matsvinn med 50 procent till 2025.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder


Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls aioli högt rankad i test26.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges sortiment samlar pallplaceringar på hög i oberoende tester. I Svenska Dagbladets aioli-test hamnar Lidls Chef Select Aioli i toppen. Med omdömen som ”fast och fluffig i konsistensen med en len och mild vitlökssmak” kammar Lidls aioli hem en andraplats med 5 av 6 i betyg.
Idag är det 20 år sedan Lidl öppnade i Sverige25.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag den 25 september är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Livsmedelskedjan, som idag har 205 butiker från Trelleborg i söder till Boden i norr, har långsiktiga planer att fortsätta växa. Enligt färska siffror från GfK handlar över 6 procent av Sveriges befolkning regelbundet på Lidl. Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent.
Lidls frysta kycklingbröstfiléer topptestas20.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I ett nytt test från Expressen Allt om Mat jämförde smakpanelen fryst kycklingbröstfilé från olika varumärken. Ännu en gång uppmärksammas Lidls egna varumärken i ett produkttest. Med omdömen som ”Naturlig och god smak av kyckling” placerade sig Lidl på en delad andraplats med två andra varumärken.
Tävla med Lidl Plus – vinn en elbil11.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Köp mat – vinn en bil. Med anledning av att Lidl firar 20 år i Sverige drar livsmedelskedjans nya tävling, med priser till ett sammanlagt värde av 800 000 kronor, äntligen igång. Förstapriset är en ny elbil från MINI Cooper och bland övriga priser finns resor till Legoland och Kroatien samt en vespa. Tävlingen riktar sig till medlemmar i Lidl Plus och pågår till och med den 1 oktober.
Bäst i test: Lidls pesto är solklar panelfavorit8.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets senaste test har panelen testat tio sorter pesto från olika varumärken. Ännu en gång kammar Lidl hem en förstaplacering, denna gång med Chef Select Pesto, och blir utnämnd till panelens solklara favorit med motiveringar som ”fin grön pesto som ser ut som något man själv slängt ihop lagom till att gästerna dyker upp”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum