Lidl vinner Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare

För åttonde året i rad delar MSC och ASC ut pris för att uppmärksamma positiva initiativ kopplat till hållbar sjömat. Med sitt breda utbud av certifierad och MSC-märkt sill, tilldelas Lidl Sverige Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare med motiveringen:
"De konsumenter som vill ha certifierad sill
har i dagsläget inte många företag att vända sig till.
Vi vill lyfta fram de som inte gör som andra.
Utan sin egen väg vandra.
Lidl bryter vågen och säljer MSC-märkt sill inlagd i dill.”
För Lidl är MSC och ASC viktiga verktyg för att säkerställa ett brett och ansvarsfullt sortiment av fisk och skaldjur där kunden kan känna sig trygg i sitt val av sjömat. Livsmedelskedjan strävar efter att hela sortimentet av fisk och skaldjur ska vara MSC- eller ASC-certifierat.
– På Lidl vill vi göra det enkelt för kunden att handla bra mat till en rimlig peng. Vårt mål är att ha ett ansvarsfullt och etiskt sortiment av fisk och skaldjur till ett attraktivt pris utan att tumma på kvaliteten. Att vi vinner Guldfisken som Årets vågbrytare är därför ett kvitto på att vi levererar på vår affärsidé att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Hållbarhetspriset Guldfisken delades ut under Sjömatsdagen den 3 maj i Stockholm som arrangeras av MSC och ASC. Juryns beslut baseras på interna fakta från MSC samt från MSC:s rapport "Marknadsöversikt för Sverige 2022".
OM MSC
MSC är en internationell icke-vinstdrivande organisation. MSC är det enda globala certifieringsprogrammet för vildfångad fisk som uppfyller kraven på bästa praxis både av FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO Home | Food and Agriculture Organization of the United Nations (fao.org), Global Sustainable Seafood Initiative (GSSI) och ISEAL (ISEAL supports ambitious sustainability systems and their partners to tackle the world’s most pressing challenges. | ISEAL Alliance) den internationella organisationen för hållbarhetscertifieringar. När ett fiske uppfyller MSC:s standard för hållbart fiske kan fångsten säljas som MSC-märkt. Certifieringen är öppen för alla yrkesfisken som fångar fisk och skaldjur från hav- eller sötvatten. Idag är fler än 400 fiskerier i över 35 länder MSC-certifierade.
OM ASC
Aquaculture Stewardship Council (ASC) är ett internationellt certifieringsprogram som arbetar för en mer ansvarsfull odling av fisk och skaldjur. Genom att arbeta tillsammans med flera olika intressenter, exempelvis fisk- och skaldjursodlare, grossister, detaljhandeln, restauranger, miljöorganisationer och forskare, bidrar ASC till att främja ett mer långsiktigt hållbart och socialt ansvarstagande vattenbruk. Endast sjömat som kommer från ASC-certifierade odlingar får bära det gröna ASC-märket. ASC-loggan garanterar full spårbarhet genom hela värdekedjan. Genom att välja ASC-certifierad sjömat så bidrar man aktivt till en bättre värld – både för människa och miljö.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls aioli högt rankad i test26.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges sortiment samlar pallplaceringar på hög i oberoende tester. I Svenska Dagbladets aioli-test hamnar Lidls Chef Select Aioli i toppen. Med omdömen som ”fast och fluffig i konsistensen med en len och mild vitlökssmak” kammar Lidls aioli hem en andraplats med 5 av 6 i betyg.
Idag är det 20 år sedan Lidl öppnade i Sverige25.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag den 25 september är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Livsmedelskedjan, som idag har 205 butiker från Trelleborg i söder till Boden i norr, har långsiktiga planer att fortsätta växa. Enligt färska siffror från GfK handlar över 6 procent av Sveriges befolkning regelbundet på Lidl. Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent.
Lidls frysta kycklingbröstfiléer topptestas20.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I ett nytt test från Expressen Allt om Mat jämförde smakpanelen fryst kycklingbröstfilé från olika varumärken. Ännu en gång uppmärksammas Lidls egna varumärken i ett produkttest. Med omdömen som ”Naturlig och god smak av kyckling” placerade sig Lidl på en delad andraplats med två andra varumärken.
Tävla med Lidl Plus – vinn en elbil11.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Köp mat – vinn en bil. Med anledning av att Lidl firar 20 år i Sverige drar livsmedelskedjans nya tävling, med priser till ett sammanlagt värde av 800 000 kronor, äntligen igång. Förstapriset är en ny elbil från MINI Cooper och bland övriga priser finns resor till Legoland och Kroatien samt en vespa. Tävlingen riktar sig till medlemmar i Lidl Plus och pågår till och med den 1 oktober.
Bäst i test: Lidls pesto är solklar panelfavorit8.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets senaste test har panelen testat tio sorter pesto från olika varumärken. Ännu en gång kammar Lidl hem en förstaplacering, denna gång med Chef Select Pesto, och blir utnämnd till panelens solklara favorit med motiveringar som ”fin grön pesto som ser ut som något man själv slängt ihop lagom till att gästerna dyker upp”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum