Ebba Årsjö får Årets Specialpris 2023

Hon har vunnit allt inom parasporten. Dessutom segrat över sina egna tvivel kring sin funktionsnedsättning. Ebba Årsjö har ett mod som inte bara tar henne ned för de brantaste pister och isigaste backar.
Ebba Årsjö. Pressbild

– Det finns ju många små ”Ebbor” där ute som behöver någon som mig. Jag hade själv velat ha någon inom parasporten att se upp till som liten, så om folk ser mig som en förebild är det jättekul, säger en blygsam vinnare.

I samarbete med Expressen delar ideella Folkspel och Årets Eldsjäl ut Årets Specialpris. Vinnare 2023 är en världsstjärna från Norrköping, som vid sex års ålder började åka utför och som så småningom hamnade på skidgymnasiet i Östersund.

– Jag känner mig själv inte som någon förebild för det känns som jag borde kunna göra ännu mer. Jag har ju fokus på min idrottskarriär, så det här andra är ju bara vid sidan av. Men att få det här priset gör att jag får synas och prata ännu mer om det här, vilket är jättebra.

Ebba föddes med en sjukdom som bland annat gör det omöjligt för det högra benet att bilda muskler i samma utsträckning som i det vänstra. Dessutom saknar det högra benet hudlager och trampdyna.
Fram till 18 års ålder valde Ebba att inte berätta, utan tävlade mot åkare utan funktionsnedsättning. Det resulterade bland annat i en andraplats i en FIS-tävling 2017.
Två år senare klassades hon som LW4 (nedsatthet muskelfunktion i ben).
Sedan dess har Ebba vunnit allt inom parasporten.
Som den makalösa säsongen 2022.
Dubbla guld (superkombination och slalom) och ett brons (störtlopp) i Paralympics, Peking.
Världsmästare dubbelt upp (slalom, parallellslalom) i norska Lillehammer.
I början av juni det aktuella året tilldelades Ebba även Victoriapriset. Några veckor senare var det dags för nya rubriker och hyllningar.

Fram till då hade Ebba aldrig visat upp sitt högra ben i allmänna sammanhang. Det gjorde hon från en balkong på Mallorca och med en bild som publicerades på Instagram.
I podden ”Vägen till toppen” berättade hon om en resa. Från en tid då det inte varit möjligt att förlika sig med sitt högra ben till att älska även denna kroppsdel. Dessutom med en tydlig hälsning till alla; ”glöm inte att tycka om er själva.”
Det var en öppen och ärlig handling fylld av mod, det var ett statement för många andra med någon form av funktionsnedsättning, det var framför allt ännu en seger för egen del.
Ebba Årsjö får ta emot utmärkelsen på Årets Eldsjäls galakväll, som genomförs på Cirkus i Stockholm 15 maj.

Bifogas: Bild för fri publicering

Motivering:

"Paralympiska framgångar och VM-guld är individuella och enastående prestationer i sig. Att dessutom öppet och med stort mod kommunicera kring sin funktionsnedsättning av största vikt för så många andra. Den kombinationen har gjort Ebba Årsjö till en av Sveriges starkast lysande idrottare och gett parasporten en ännu större plats i det svenska medvetandet. Mottagaren av Årets Specialpris 2023 är ett föredöme och en inspiratör både på och utanför sin idrottsliga scen."

Fakta Årets Specialpris:
Med Årets Specialpris vill Expressen och Folkspel/Årets Eldsjäl lyfta fram personer, föreningar eller organisationer som står upp för ett bättre och inkluderande samhälle, som öppet försvarar grundläggande värderingar i form av jämställdhet och alla människors lika värde oavsett ursprung, religion, kön och sexuell läggning samt individer som lyfter upp andra och angelägna frågor, vilka är relaterade till föreningslivet.

Tidigare vinnare av Årets Specialpris:
2022: Erik Granqvist.
2021: Amanda Zahui.
2020: Jonathan Hedström.
2019: Loui Sand.

Folkspel är en ideell organisation som har 74 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 17,5 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten.

Läs mer på www.Folkspel.se

Ebba Årsjö. Pressbild