Matmissionen öppnar ny butik i Norrtälje

Stockholms Stadsmission startade den första Matmissionen-butiken 2015 för att på ett hållbart sätt möta behoven bland människor som lever i matfattigdom. Konceptet bygger på att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i ekonomisk utsatthet, och att erbjuda arbetsträning i butik och lager till personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Under förra året var tillströmningen till Matmissionens butiker rekordstor. Effekterna av pandemin, det rådande ekonomiska läget och den stigande inflationen har framhävt behoven av sociala matbutiker än mer. Nu öppnar en butik i Norrtälje.
– Matmissionen fyller en viktig funktion, inte minst för de människor som har det allt svårare att få vardagen att gå runt med knappa ekonomiska resurser. Samtidigt är det ett koncept som skapar viktig samhällsnytta genom att omhänderta stora volymer produkter som annars riskerat att bli svinn och erbjuda människor att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning. Vi är väldigt glada över att öppna i Norrtälje, där vi vet att efterfrågan är stor, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.
Del av en nationell expansion
Matmissionen expanderar kraftigt under 2023 med fem nya butiker runtom i landet. Matmissionen i Norrtälje blir den nionde i Sverige. Expansionen är möjlig tack vare en branschgemensam satsning med Dagligvaruleverantörers Förbund och Svensk Dagligvaruhandel. Innan sommaren öppnar ytterligare en butik i Helsingborg, följt av Södertälje till hösten. Det pågår ett arbete med att undersöka möjliga lägen i Göteborg och Östergötland.
Produkterna som säljs i butikerna doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager. Samarbetet är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan.
– Vi tillsammans med våra medlemmar är oerhört stolta över detta värdefulla samarbete. Att vi nu öppnar fler butiker runtom i Sverige, gör att Matmissionen kan möta både det växande behovet för de som lever i matfattigdom samtidigt som dagligvaruindustrin kan reducera sitt klimatavtryck genom minskat svinn, säger Jörgen Friman, vd på Dagligvaruleverantörers Förbund.
– Att vi nu i vårt samarbete med Stockholms Stadsmission och DLF tar steget utanför Stockholm känns både bra och som ett fint kvitto på ett framgångsrikt samarbete. Vi är väldigt stolta över att vara en del av Matmissionen som både hjälper dagligvaruhandeln att minska sitt matsvinn och stöttar de konsumenter med minst marginaler, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Butiken på Billborgsgatan 14 i Norrtälje öppnar den 11 maj klockan 10.00. Media är välkomna att delta.
För mer information, kontakta:
Kimberley Torchia, Tf pressekreterare Stockholms Stadsmission kimberley.torchia@stadsmissionen.se, 070 425 64 89
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63
Frida Holgersson, projektledare Dagligvaruleverantörers Förbund
frida.holgersson@dlf.se, 070 600 28 41
Om Matmissionen
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är ett koncept för sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att rädda svinn, motverka matfattigdom och erbjuda arbetsträning.Varje butik har kapacitet att omhänderta upp till 1 000 ton produkter per år. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar och totalt nio butiker runtom i landet. I Stockholms län finns Matmissionens butiker i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen, Kista och Norrtälje.
För att bli medlem i Matmissionen och på så sätt kunna handla till en tredjedel av ordinarie pris, krävs att man har en nettoinkomst som understiger 12 163 kronor per månad. Beloppet är baserat på Försäkringskassans nivå för garantiersättning.
Antal aktiva medlemmar
2020
Stockholm: 6 253 Göteborg: 2 900 Totalt: 9 153
Butiker som öppnade under året: Göteborg-Flatås (mars), Stockholm-Jakobsberg (april)
2021
Stockholm: 7 252 Göteborg: 4 806 Skåne: 2 015 Totalt: 14 073
Butiker som öppnade under året: Malmö (oktober)
2022
Stockholm: 14 231 Göteborg: 8 649 Skåne: 4 000 Totalt: 26 880
Butiker som öppnade under året: Stockholm-Hallunda (feb), Göteborg-Rannebergen (mars), Stockholm-Handen (april), Stockholm-Kista (sep)
www.stadsmissionen.se/matmissionen
Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att stötta de mest utsatta i samhället. https://www.stadsmissionen.se/
Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. www.svdh.se
Dagligvaruleverantörers Förbund
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. www.dlf.se
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder

Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.
Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande
Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.021.3.2025 13:35:18 CET | Pressmeddelande
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum