Arlas mjölk uppgraderas med nya miljökriterier

– Det här innebär ytterligare ett steg mot en mer hållbar mejeriproduktion. Vår mjölk erbjuder redan starka kriterier för djurvälfärd. Nu blir den en ännu mer konkret del av vår långsiktiga klimatresa. För en produkt med så stora volymer som Arla Ko-mjölken kan den här typen av förändringar göra stor skillnad, säger Sara Borg, ansvarig för varumärket Arla Ko.
Den randiga Arla Ko-mjölken har redan 14 särskilda kriterier för djurvälfärd – utöver vad svensk lagstiftning och Arlas eget kvalitetsprogram kräver – som bland annat omfattar extra långt sommarbete och att korna går fritt inomhus. Nu stärks konceptet ytterligare för att bidra till Arlas miljö- och klimatarbete och tillgodose konsumenters efterfrågan på mer hållbart producerad mjölk.
– Vi är stolta över att även inkludera miljökriterier för de gårdar som levererar till Arla Ko-mjölken, men klimatresan gäller hela kooperativet. Vårt arbete för att bli mer hållbara och nå våra klimatmål innebär successiva förändringar både för Arla som företag och för alla mjölkbönder, säger Sara Borg.
De nya miljö- och klimatkriterierna för Arla Ko-mjölken innebär att gårdarna:
- köper 100 procent förnybar el,
- har höga poäng – över en viss gräns – i Arlas nya modell för hållbarhetsersättning, samt
- får full pott för det som kallas utfordringskontroll i hållbarhetsmodellen, som lite förenklat ska bidra till att varje ko får precis rätt mängd mat och näring för att må bra, samtidigt som fodersvinnet blir så litet som möjligt.
I samband med uppgraderingen av Arla Ko-konceptet får förpackningarna dessutom en ny design för att spegla böndernas åtaganden. Både djuromsorgen och klimatarbetet på gårdarna tydliggörs på mjölkpaketen, och de klassiska ränderna uppdateras för att skapa en starkare koppling till originalränderna från 1992.
Särskilda avtal med mjölkbönderna garanterar att de extra kraven på djuromsorg, klimat och miljö efterlevs och de får en ersättning för lite högre kostnader. Mjölken särhålls i transporter och på mejeriet, innan den förpackas i de randiga paketen.
Fakta: Vilken mjölk berörs av de här särskilda kraven?
Den röda, gröna och blåa färska mjölken, i randiga paket, som tillhör varumärket Arla Ko. Det gäller både 1- och 1,5-litersförpackningar. På förpackningarna står det tydligt att mjölken kommer från gårdar som uppfyller de nya kriterierna, och lite kort om vad kriterierna innebär.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder




Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Han tar över rodret för Arla Jönköping8.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag tillträder Johan Barkinge som ny chef för Arlas mejeri i Jönköping. Han tar därmed över ledarskapet för en av Europas mest moderna anläggningar.
Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
