Porsche 718 Spyder RS – öppen toppmodell i mittmotorserien

Porsche kröner modellserien 718 med en sportmodell utformad för maximal körglädje: nya 718 Spyder RS, den öppna motsvarigheten till 718 Cayman GT4 RS. För första gången återfinns den 500hk starka sexcylindriga sugmotorn från 911 GT3 i en öppen sportbil med mittmotor. Samma högvarviga lättviktsmotor driver också tävlingsmodellen Porsche 911 GT3 Cup. 718 Spyder RS:s exceptionellt lätta och för purister tilltalande, manuellt manövrerade sufflett, gör det fantasieggande motorljudet till en ännu starkare upplevelse. Den förstärks ytterligare av det lätta, rostfria sportavgassystemet som är standard och insugsljudet från luftintagen på sidorna bakom nackstöden.
Högvarvig sugmotor och konsekvent lättviktskonstruktion
Drivlinan till 718 Spyder RS är identisk med den i 718 Cayman GT4 RS. Den sexcylindriga boxermotorn med 4-liters cylindervolym, varvar till 9 000 v/min och utvecklar 368 kW (500 hk) och ett maximalt vridmoment av 450 Newtonmeter. Kopplad till en tätstegad PDK-växellåda skickar den sexcylindriga motorn den tvåsitsiga roadstern från 0 - 100 km/tim på 3,4 sekunder. Bilen når 200 km/tim på bara 10,9 sekunder. Jämfört med 718 Spyder utan ”RS”-beteckning, har den nya toppmodellen inte bara 80 hk extra utan accelererar också till 100 km/tim en halv sekund snabbare. Toppfarten är nu 308 km/tim i stället för 300 km/tim. Som alla moderna RS-modeller, erbjuds 718 Spyder RS uteslutande med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). Växellådan växlar blixtsnabbt mellan sina sju steg och garanterar maximala prestanda. Växelpaddlar låter föraren behålla händerna på ratten även vid manuell växling men föraren kan också välja att använda den ergonomiskt utformade växelväljaren på mittkonsolen. Utöver den starkare motorn bidrar också lägre vikt till bättre prestanda. Spyder RS väger 40 kg mindre än 718 Spyder med PDK (1 410 kg) och är faktiskt fem kg lättare än den täckta 718 Cayman GT4 RS. Spyder RS utgör den senaste höjdpunkten i modellinjen som introducerades 2016.
Balanserad aerodynamik
Frampartiet på nya Porsche 718 Spyder RS är nästan identiskt med fronten på 718 Cayman GT4 RS. Den främre huven är som standard gjord i CFRP och har breda luftutsläpp ovanför stötfångaren. De båda NACA-luftintagen förbättrar kylningen av bromsarna utan att försämra Cd-värdet. Sideblades på ytterkanterna av stötfångaren ökar marktrycket. Den främre spoilerläppen är något kortare än den på 718 Cayman GT4 RS. Cayman GT4 RS har med sin högre bakvinge totalt ett högre marktryck, något som kräver en större spoilerläpp för att nå aerodynamisk balans. I stället för en vinge har 718 Spyder RS en markant bakre spoiler, med luftsläppskant, formad som en ankstjärt. Alla aerodynamiska komponenter är intrikat koordinerade. De bibehåller bilens aerodynamiska balans och garanterar maximal stabilitet vid höga hastigheter.
Puristisk sufflett
Nya 718 Spyder RS kommer med en manuellt manövrerad lättviktssufflett i enkellager. Designen är mycket kompakt och består av två delar: ett solsegel och en vindavvisare. Båda kan tas loss helt och hållet och stuvas tillsammans eller var för sig. Solseglet kan användas som en ”Bimini-topp”, som skyddar föraren och passageraren från alltför intensivt solljus. I det fallet är passagerarutrymmet öppet åt sidorna och bakåt. Tillsammans med väderavvisaren skapas en komplett sufflett som ger effektivt skydd mot regn när sidorutorna hissas upp. Hela taket, inklusive de mekaniska delarna, väger bara 18,3 kg. Det är 7,6 kg mindre än taket till 718 Spyder och 16,5 kg mindre än taket till 718 Boxster. Förare som vill banta ytterligare åtta kg från bilens vikt kan lämna suffletten hemma helt och hållet om vädret tillåter.
Sportchassi
Chassit till 718 Spyder RS består av komponenter både från 718 Cayman GT4 RS och 718 Spyder och är utformat för maximal körglädje på krokiga vägar. Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard och chassit är sänkt med 30 mm. Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk diffbroms ingår, liksom ledlager (uniballs) i stål och 20 tums smidda aluminiumfälgar. Chassit karakteriseras av knivskarp styrning och både livliga och extremt neutrala köregenskaper. Camber, toe och krängningshämmare kan justeras individuellt. Jämfört med 718 Cayman GT4 RS är fjädring och stötdämpare mjukare för att uppnå en mer avslappnad inställning, typisk för cabrioleter.
Prestandafokuserad interiör
Sportbilskaraktären lyser igenom även på insidan av bilen. Interiören är minimalistisk och sträcker sig till de funktionella och ergonomiska väsentligheterna. Den greppvänliga RS-sportratten är klädd i Race-Tex och har en gul ”klockan-12-markering”. De skålade sätena är gjorda av lättvikts-CFRP med synlig kolfiberväv och erbjuder imponerande sidostöd. Sätena är klädda i svart läder medan de perforerade mittpartierna i Race-Tex har en kontrasterande färg mot en svart bakgrund. De kontrasterande färgerna är Arctic Grey eller Carmine Red. Spyder RS-logotyp i matchande kontrasterande färg är broderad på nackstöden. Instrumentbräda och paneler är klädda i läder. Till exteriören finns fyra solida lacker och tre metalliclacker tillgängliga, inklusive nya Vanadium Grey Metallic liksom specialfärgerna Arctic Grey, Shark Blue och Ruby Star Neo.
Weissach-paket och matchande kronograf
Ett Weissach-paketet är också tillgängligt till Spyder RS som tillval. De exceptionellt lätta smidda magnesiumfälgarna kan som tillval väljas till det här särskilt prestandafokuserade utrustningspaketet. Sportavgassystemets ändpipor är här gjorda av titan. Utseendet är inspirerat av den begränsade modellserien 935 från 2018. En visuell höjdpunkt är övre delen av instrumentpanelen som är klädd i bländningsdämpande Race-Tex. Exklusivt för kunder till Porsche 718 Spyder RS finns som separat tillval en handtillverkad kronokgraf från Porsche Design Timepieces – Porsches eget urmakeri i Solothurm, Schweiz. Utformad för att matcha bilens specifikationer är den särskilt lätta boetten gjord av titan, urtavlan är gjord av kolfiber och armbandet av samma läder som använts i bilen. Rotorn på baksidan speglar de olika fälgdesignerna på 718 Spyder RS.
- 718 Spyder RS tar körglädjen till en ny nivå för öppna bilar, säger Andreas Preuninger, ansvarig för GT-bilarna. Kombinationen av vår omisskännliga GT3-motor, den tätstegade transmissionen, de kompakta dimensionerna, den låga vikten, landsvägsoptimerad racingfjädring och maximalt öppen förarplats erbjuder en extremt tilltalande och ofiltrerad körupplevelse.
Nya Porsche 718 Spyder RS kostar från 1 640 000 kronor och gör sin publika premiär i juni i Stuttgart-Zuffenhausen vid firandet av Porsche 75 år som sportbilstillverkare. Strax därefter visas den nya modellen upp vid Goodwood Festival of Speed i England.
718 Spyder RS: Bränsleförbrukning vid blandad körning: 13.0 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 294 g/km
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.
Nyckelord
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder














Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2022 registrerades 2 670 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
