Otillräcklig hyreshöjning i Uddevalla

Fastighetsägarna GFR och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Uddevalla. Varmhyran ökar med 4,1 procent från och med 1 april 2023. Fastighetsägarna konstaterar att hyreshöjningen är på en nivå som försvårar möjligheten att bedriva en långsiktigt seriös förvaltning.

Efter över sex månaders förhandling om årlig hyreshöjning i Uddevalla är ett avtal klart. Varmhyran höjs med 4,1 procent från och med 1 april. För en lägenhet med 5000 kronor i hyra innebär det en ökning med strax över 200 kronor. Som jämförelse ökade förvaltningskostnaderna med över 15 procent under 2022 enligt SCB. För lägenheter med kallhyra är ökningen 3,7. Totalt omfattas ungefär 1000 lägenheter av uppgörelsen.

- Vi kan konstatera att förhandlingen är avslutad, men det finns ingen anledning att skönmåla resultatet. Givet ökningen i förvaltningskostnader är detta är ett avtal som på sikt undergräver hyresrättens ställning i i Uddevalla. Kraftigt försämrade förutsättningar att förvalta hyresrätter ger på sikt färre och sämre förvaltade hyresrätter säger Rikard Ljunggren, vd på Fastighetsägarna GFR.

Den nya trepartsöverenskommelsen, som skulle säkra en bättre förhandlingsprocess och ge en mer förutsägbar hyresutveckling, har varit en besvikelse. När överenskommelsen skulle tillämpas i praktiken har parterna inte varit överens om hur tillämpningen av överenskommelsen ska gå till. Det har resulterat i segdragna förhandlingar.

- Förhandlingsprocessen 2023 har varit allt annat än smidig, så i det avseendet har trepartsöverenskommelsen varit en besvikelse. Inför förhandlingen 2024 måste parterna enas om vilka faktorer som ska ingå. Om parterna inte kan enas om en transparent modell måste vi överväga andra alternativ i framtida hyresförhandlingar, säger Rikard Ljunggren.

Sverigebarometern 2024: fortsatt ansträngd ekonomi för många fastighetsägare29.2.2024 07:30:48 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett tufft år på fastighetsmarknaden. Höga kostnader och fallande reallöner halverade bostadsbyggandet samtidigt som handeln med fastigheter minskade med drygt 60 procent. Förväntan om lägre räntor och starkare konjunktur ger hopp om en vändning under 2024. Under tiden fortsätter många fastighetsägare att kämpa med svag lönsamhet. Det framgår av Fastighetsägarnas Sverigebarometer, som presenteras i dag.

Landets första rekommendationen från skiljeman klar: Hyrorna i Göteborg ska höjas med 5,3 procent26.2.2024 20:54:09 CET | Pressmeddelande

I början av året vände sig Fastighetsägarna GFR till Hyresnämnden för att få en skiljeman utsedd som skulle avgöra hyresförhandlingarna om 2024 års hyror i Göteborg. Ansökan omfattade omkring 25 000 lägenheter. Under måndagskvällen kom rekommendationen. Skiljemannen anser att en rimlig hyreshöjning för 2024 är 5,3 procent. Fastighetsägarna är djupt kritiska till nivån och till att rekommendationen inte är tydligt motiverad.