Politiskt motiv vinner Sveriges största affischtävling

- Den är lite politisk. Jag har snöat in på hållbarhetsfrågor och tyckte att temat ”energi” kunde kopplas till miljö. Nu när jag ser min affisch i tryck blir den mer slagkraftig, mer ”in your face”, säger Simon Hennerfors, designstudent Yrgo
Prisutdelare var jurymedlemmen och den kände konstnären Carl Johan De Geer på den grafiska branschens framtidsmöte i Stockholm den 11 maj. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Grafiska Företagen ligger bakom tävlingen som lyfter fram affischen både som konst och kommunikationsmedel.
- Tävlingen visar att det finns många unga konstnärer att vända sig till om man vill ha en affisch. Affischen som uttrycksmedel har haft en viktig plats i samhället under 100-tals år. Simon Hennerfors är en värdig vinnare som förvaltar den politiska affischens kraftfulla och enkla språk på ett mycket bra sätt, säger Carl-Johan De Geer
Juryns motivering:
”2023 års vinnare av PrintPower Award har utifrån årets tema ”Energi” skapat en kraftfull ”fingervisning” om att vi alla behöver lämna gamla mönster och beteenden för att ställa om mot en mer hållbar framtid. Bidraget håller högsta grafiska kvalitet och utnyttjar den tryckta affischens signalstyrka. Genom att använda en enda accentfärg skapas ett motiv som tål att granskas både på nära och långt håll, precis som en riktigt bra affisch ska.”
- Jag har tyckt om grafikkonst ända sedan jag var liten och diggar både Shepard Fairley och Carl Johan De Geer. Det var under pandemin som jag sökte till Yrgo.Den grafiska branschen är så himla bred med många möjligheter och olika saker att göra, det är kul säger Simon
Tävlingen Print Power Award är Sveriges största affischtävling och vänder sig till studenter på Sveriges ledande design- och konstskolor. Uppgiften är att ta fram en 70 x 100 affisch med den bästa tolkningen av ett givet tema. Hänsyn ska också tas till tryckmetod, screentryck eller digitaltryck. Av de tävlande väljs 10 finalister ut som uppmärksammas med diplom och den slutliga vinnaren belönas även med 10 000 kr.
- Det är det 22:a året för PrintPower Award och det har aldrig varit fler tävlande. Vi har ett fint samarbete med designskolorna och tycker att det är roligt att lärarna visar så stort engagemang för att uppmuntra eleverna till att delta i tävlingen och få ökad kunskap om fördelarna med den tryckta affischen, säger Eva Glückman, vd Grafiska Företagen
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder

Dokument
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 kreativa medlemsföretag utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Allt från undervisningsmaterial för våra barns lärande till hållbara förpackningar för den gröna omställningen.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Illustrerar död och semester på Medelhavet – får pris11.4.2025 06:33:23 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Mare Nostrum – Vårt hav”, där badbollar och semesterparadis samsas med livbojar och kamp för livet, vinner den 27-åriga designstudenten Ebba Brännholm årets Print Power Award. Affischen belyser hur nära världens orättvisor är och rädslan för när saker vi i Sverige tar för givna, som mänskliga rättigheter, plötsligt är uppe för diskussion.
Försiktig nedväxling av löneökningstakten1.4.2025 02:41:42 CEST | Pressmeddelande
Löneavtalen för svensk industri är klara efter tuffa slutförhandlingar. Arbetsgivarna och Facken inom industrin har enats om ett tvåårigt löneavtal med ett sammanlagt avtalsvärde på 6,4 procent. Därmed är lönemärket satt för hela arbetsmarknaden.
Grafiska Företagen accepterar Opo:s hemställan21.3.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent. Nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Akut kompetensbrist i den grafiska branschen22.1.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det finns totalt 50 utbildningsplatser, men den grafiska branschen har ett årligt rekryteringsbehov på 250 personer. En ekvation som inte går ihop. För att möta kompetensbristen lanserar Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket Grafisk validering som kan användas vid rekrytering och kompetensutveckling.
NYTT PRIS LYFTER FRAM SVENSK BOKPRODUKTION21.1.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
9 av 10 svenska böcker trycks utomlands. Sverige riskerar att tappa kompetensen att självständigt producera böcker. För att lyfta fram svensk bokproduktion kommer ett nyinstiftat pris att belöna en bok som är formgiven och producerad i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum