Politiskt motiv vinner Sveriges största affischtävling
- Den är lite politisk. Jag har snöat in på hållbarhetsfrågor och tyckte att temat ”energi” kunde kopplas till miljö. Nu när jag ser min affisch i tryck blir den mer slagkraftig, mer ”in your face”, säger Simon Hennerfors, designstudent Yrgo
Prisutdelare var jurymedlemmen och den kände konstnären Carl Johan De Geer på den grafiska branschens framtidsmöte i Stockholm den 11 maj. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Grafiska Företagen ligger bakom tävlingen som lyfter fram affischen både som konst och kommunikationsmedel.
- Tävlingen visar att det finns många unga konstnärer att vända sig till om man vill ha en affisch. Affischen som uttrycksmedel har haft en viktig plats i samhället under 100-tals år. Simon Hennerfors är en värdig vinnare som förvaltar den politiska affischens kraftfulla och enkla språk på ett mycket bra sätt, säger Carl-Johan De Geer
Juryns motivering:
”2023 års vinnare av PrintPower Award har utifrån årets tema ”Energi” skapat en kraftfull ”fingervisning” om att vi alla behöver lämna gamla mönster och beteenden för att ställa om mot en mer hållbar framtid. Bidraget håller högsta grafiska kvalitet och utnyttjar den tryckta affischens signalstyrka. Genom att använda en enda accentfärg skapas ett motiv som tål att granskas både på nära och långt håll, precis som en riktigt bra affisch ska.”
- Jag har tyckt om grafikkonst ända sedan jag var liten och diggar både Shepard Fairley och Carl Johan De Geer. Det var under pandemin som jag sökte till Yrgo.Den grafiska branschen är så himla bred med många möjligheter och olika saker att göra, det är kul säger Simon
Tävlingen Print Power Award är Sveriges största affischtävling och vänder sig till studenter på Sveriges ledande design- och konstskolor. Uppgiften är att ta fram en 70 x 100 affisch med den bästa tolkningen av ett givet tema. Hänsyn ska också tas till tryckmetod, screentryck eller digitaltryck. Av de tävlande väljs 10 finalister ut som uppmärksammas med diplom och den slutliga vinnaren belönas även med 10 000 kr.
- Det är det 22:a året för PrintPower Award och det har aldrig varit fler tävlande. Vi har ett fint samarbete med designskolorna och tycker att det är roligt att lärarna visar så stort engagemang för att uppmuntra eleverna till att delta i tävlingen och få ökad kunskap om fördelarna med den tryckta affischen, säger Eva Glückman, vd Grafiska Företagen
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder
Dokument
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.
Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Svag krona är inte ett argument för högre löneökningar4.11.2024 14:02:28 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen och Gröna arbetsgivare varnar för att industrifackens krav på 4,2 procents löneökningar skadar både svensk konkurrenskraft och förutsättningarna för långsiktiga reallöneökningar. De betonar att en stabil internationell konkurrenskraft måste byggas på ökad produktivitet, inte en svag kronkurs.
Bland Drakar och Dragqueens får stort pris29.10.2024 07:14:47 CET | Pressmeddelande
Initiativet Bland Drakar och Dragqueens får den grafiska branschens stora pris på 100 000 kronor för sitt arbete med att öka ungas intresse för läsning. Genom att kombinera dragshow och sagor engagerar de barn och ungdomar, vilket stärker läslusten och bidrar till att motverka utanförskap.
Tillgång till riktiga skolböcker blir krav13.5.2024 12:05:43 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli blir det krav på att elever ska ha tillgång till fysiska böcker. Det sker genom en ändring i skollagen och har till syfte att förbättra skolresultaten i den svenska skolan. Grafiska Företagen har länge fört fram kopplingen mellan böcker och läsförståelse och ser regeringens beslut som både självklart och bra.
Den grafiska branschens utveckling hämmas av att för få utbildas3.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen ger en positiv bild av den grafiska branschen, som förväntas växa med 750 anställda de närmaste tre åren. Ett orosmoln är dock att det utbildas alldeles för få för att täcka rekryteringsbehovet, vilket medför att antalet som rekryteras utan någon formell utbildning för branschen ökar.
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum