Politiskt motiv vinner Sveriges största affischtävling

- Den är lite politisk. Jag har snöat in på hållbarhetsfrågor och tyckte att temat ”energi” kunde kopplas till miljö. Nu när jag ser min affisch i tryck blir den mer slagkraftig, mer ”in your face”, säger Simon Hennerfors, designstudent Yrgo
Prisutdelare var jurymedlemmen och den kände konstnären Carl Johan De Geer på den grafiska branschens framtidsmöte i Stockholm den 11 maj. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Grafiska Företagen ligger bakom tävlingen som lyfter fram affischen både som konst och kommunikationsmedel.
- Tävlingen visar att det finns många unga konstnärer att vända sig till om man vill ha en affisch. Affischen som uttrycksmedel har haft en viktig plats i samhället under 100-tals år. Simon Hennerfors är en värdig vinnare som förvaltar den politiska affischens kraftfulla och enkla språk på ett mycket bra sätt, säger Carl-Johan De Geer
Juryns motivering:
”2023 års vinnare av PrintPower Award har utifrån årets tema ”Energi” skapat en kraftfull ”fingervisning” om att vi alla behöver lämna gamla mönster och beteenden för att ställa om mot en mer hållbar framtid. Bidraget håller högsta grafiska kvalitet och utnyttjar den tryckta affischens signalstyrka. Genom att använda en enda accentfärg skapas ett motiv som tål att granskas både på nära och långt håll, precis som en riktigt bra affisch ska.”
- Jag har tyckt om grafikkonst ända sedan jag var liten och diggar både Shepard Fairley och Carl Johan De Geer. Det var under pandemin som jag sökte till Yrgo.Den grafiska branschen är så himla bred med många möjligheter och olika saker att göra, det är kul säger Simon
Tävlingen Print Power Award är Sveriges största affischtävling och vänder sig till studenter på Sveriges ledande design- och konstskolor. Uppgiften är att ta fram en 70 x 100 affisch med den bästa tolkningen av ett givet tema. Hänsyn ska också tas till tryckmetod, screentryck eller digitaltryck. Av de tävlande väljs 10 finalister ut som uppmärksammas med diplom och den slutliga vinnaren belönas även med 10 000 kr.
- Det är det 22:a året för PrintPower Award och det har aldrig varit fler tävlande. Vi har ett fint samarbete med designskolorna och tycker att det är roligt att lärarna visar så stort engagemang för att uppmuntra eleverna till att delta i tävlingen och få ökad kunskap om fördelarna med den tryckta affischen, säger Eva Glückman, vd Grafiska Företagen
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder

Dokument
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.
Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
Rekordmånga designstudenter tävlar i affischtävling27.4.2023 18:33:13 CEST | Pressmeddelande
Temat ”Energi” lockar rekordmånga tävlande till den 22:a upplagan av Sveriges största affischtävling, Print Power Award. Av 171 tävlande studenter har nu 10 finalister utsetts från Sveriges ledande konst- och designskolor. Det stora intresset kan vara ett tecken på en renässans för affischen, både som konstform och kommunikationsmedel.
Ingen vinnare i årets avtalsrörelse31.3.2023 19:04:03 CEST | Pressmeddelande
2-årigt avtal på sammanlagt 7,4 procent är resultatet av en historiskt svår avtalsrörelse. Kortsiktigt innebär det att både företag och deras medarbetare kan uppfattas som förlorare. Vinnare är i stället industriavtalets stabilitet och svensk ekonomis förutsättningar för återhämtning.
Ett inte helt optimalt förslag på nytt avtal24.3.2023 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Förslaget från de opartiska ordförandena på två år och 6,5 procent är inte helt optimalt, anser Grafiska Företagen. Däremot är hemställan tillräckligt balanserad mellan parternas krav för att fungera som grund för slutförhandlingarna. Grafiska Företagen säger ja till hemställan.
Nej till statsstöd för Postnord20.2.2023 11:20:22 CET | Pressmeddelande
Postfinansieringsutredningen föreslår miljardbelopp i statsstöd, baserat på hemliga ekonomiska underlag från Postnord. Aktörerna inom Arena för framtidens distribution är starkt kritiska till utredningen, både för att den bygger på osäkra underlag och för att den skulle hota den bräckliga konkurrens som finns på postmarknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum