Uppskjuten strejk inom spårtrafiken

Almega Tågföretagen är positiva till att fackförbundet Seko nu skjuter upp sina varslade stridsåtgärder. Det innebär att strejken som skulle bryta ut i eftermiddag nu skjuts till måndag. Förhandlingarna fortsätter under helgen för att hitta en gemensam lösning och ett nytt kollektivavtal för spårtrafiken.

– Förhandlingarna har pågått i flera månader, nu senast med hjälp av oberoende medlare. Tågföretagen har varit samarbetsinriktade under hela processen och kommit med nya, konstruktiva förslag för att komma vidare. Vi är övertygande om att vi tillsammans kan lösa de utmaningar som finns i branschen. Men det kräver att vår motpart har samma målsättning och tar ansvar så att vi kan teckna ett nytt kollektivavtal för spårtrafiken, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen.

Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 500 medlemsföretag som sammanlagt har över 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)

Almega presenterar tillväxtpaket för ett starkare Sverige24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter flera år av akuta krisinsatser finns nu utrymme för långsiktiga reformer som stärker Sveriges tillväxtkraft. “Almega vill se skattelättnader för såväl anställda som arbetsgivare men även satsningar på arbetsmarknadsutbildningar och kompetensutveckling. Sedan måste regeringen tänka om gällande arbetskraftsinvandringen”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.