Debattartikel Dagens Medicin - Primärvården behöver mer resurser

Ambitionen att ställa om sjukvården till en god och nära vård förenar i dag de allra flesta, politiskt så väl som professionellt. I det har primärvården och framför allt husläkarverksamheterna en central roll. Att stärka den rollen lyfts som prioriterat, nationellt såväl som regionalt.
Myndigheten för Vårdanalys rapport om frågan är därför egentligen märklig: ”Mycket av arbetet inom omställningen har hittills bedrivits på strategisk nivå men utan synliga effekter i verksamheterna”, står det i sammanfattningen. Detta är dock inte överraskande, utan ligger i linje med tidigare granskningar. Redan 2020 varnade Vårdföretagarna för uteblivna effekter inom primärvården om inte löftena kompletterades med handling. Det här är också en bild som ofta bekräftas av verksamheterna själva.
För att säkerställa att primärvården stärks i stället för att utarmas krävs att den prioriteras i handling – inte ord. Digital utveckling mot ett mer effektivt och patientorienterat arbetssätt kan förbättra vård och arbetsmiljö. Samma sak gäller insatser för att faktiskt lyfta bort administration som inte kräver läkarkompetens från läkarna. Men även sådana effektiviserande omställningar kräver tid – och reella investeringar.
Att ta hand om allt fler – och med ett allt större uppdrag i form av samordning, prevention och uppföljning – tar tid. Att möta de förändrade behoven hos medborgarna tar tid. Att utveckla nya metoder för omhändertagande, delta i forskning och bidra till att utbilda fler kollegor, samt säkerställa kompetensutveckling av den befintliga personalen för att följa de medicinska framstegen – det tar tid. Det är ingen enkel ekvation när resurstilldelningen inte ökar i samma omfattning.
Att primärvårdens uppdrag och ansvar utökas är bra. Men utrymmet för att klara detta behöver skapas – helst innan patienterna kommer. Det räcker inte att under en stor omställning skruva på modeller för ersättningen, utan ersättningens storlek måste växa med uppdraget. Annars sätts patienter såväl som arbetsmiljö på väntelista.
Omkring hälften av all primärvård erbjuds i dag av privata utförare. De har således en central roll i dagens och framtidens primärvård. En mångfald av utförare behöver säkras – i dag och för framtiden.
Såväl medarbetarna som patienterna är mer nöjda hos privata utförare. De årliga granskningarna Vårdföretagarna gör av regiondrivna vårdcentraler visar med undantag av pandemiåren på underskott. Det är ett tecken på att verksamheterna är underfinansierade och heller inte ges likvärdiga förutsättningar. Icke-regionalt drivna verksamheter saknar möjlighet att gå med underskott. För att göra verklighet av ambitionerna om en stark primärvård måste ord kompletteras av handling som kommer verksamheterna, oavsett driftsform, till del.
I utvecklandet av den nära vården måste fokus läggas på kvalitet och tillgänglighet för patienterna och en hållbar arbetsmiljö för medarbetarna. Att människor faktiskt får hjälp med det de behöver är grunden i ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem. Det är inte gratis, men det har en ovärderlig effekt i form av en bättre hälsa för fler och en vård där fler vill arbeta.
Visionerna om den goda nära vården kan nås. Men för det krävs:
• Att finansieringen av primärvården är hållbar. Staten och regionerna måste satsa ordentliga resurser som på likvärdiga villkor kommer verksamheterna till del, oavsett vilken regi de drivs i. Vårdvalet bör också ges en mer nationellt enhetlig utformning: verksamhet i flera regioner behöver underlättas och problemen med utomlänstaxor behöver elimineras.
• Att kompetensförsörjningen prioriteras. Redan i dag gör många ST-läkare i allmänmedicin sin utbildningstjänstgöring hos privata vårdgivare – med stärkta förutsättningar kan de bli ännu fler. Medarbetarna måste också ges ökad frihet att forma och driva verksamheterna.
• Att möjligheterna att bedriva vård i glesbygd säkras. Vårdmomsens samarbetsbegränsande effekter måste elimineras. Dessa påverkar hela landet och i synnerhet vårdverksamheter i glesbygd.
Karin Elinder, näringspolitisk expert sjukvård, Vårdföretagarna
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/primarvardens-ersattning-maste-vaxa-med-uppdraget/
Kontakter
Mikael RomeroPressansvarigVårdföretagarna
Tel:072-5469928mikael.romero@vardforetagarna.seErik LindénKommunikationschefVårdföretagarna
Tel:073-262 86 88erik.linden@vardforetagarna.seBilder

Om
Vårdföretagarna är Sveriges ledande arbetsgivar- och branschorganisation för vård- och omsorgsgivare
Våra medlemmar bedriver vård och omsorg i privat regi, till exempel i form av aktiebolag, kooperativ eller ideella föreningar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället.
Föreningen har cirka 2 000 medlemsföretag med över 100 000 årsanställda. Samtliga medlemsföretag har kollektivavtal. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.
Läs mer på Vårdföretagarna.se
Följ Vårdföretagarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vårdföretagarna
Patienttoppen 2025: 73 av de 100 vårdcentraler i Sverige som har mest nöjda patienter är privat drivna. Av de 20 mest uppskattade vårdcentralerna drivs 15 i privat regi.10.3.2025 12:39:48 CET | Pressmeddelande
Vårdföretagarna publicerar för fjortonde året i rad Patienttoppen, som är en analys av SKR:s nationella patientenkät för primärvården. Patientenkäten genomfördes i slutet av 2024 och omfattar 845 vårdcentraler i tio av Sveriges 21 regioner. Av dessa är 433 privat drivna, vilket motsvarar en andel om 51 procent.
Grattis John Ahlberk, tillträdande GD på IVO, till ett av Sveriges viktigaste uppdrag3.3.2025 13:10:00 CET | Pressmeddelande
Under en presskonferens presenterade idag sjukvårdsminister Acko Ankarberg en ny generaldirektör för Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Vårdföretagarna gratulerar John Ahlberk till det viktiga uppdraget och ser fram emot att inom kort inleda en fördjupad dialog.
Månadens vårdkörapport: 206 000 patienter har väntat längre än vårdgarantin inom specialistvården – här är regionerna där medianväntetiden ökat mest på ett år3.3.2025 11:04:47 CET | Pressmeddelande
I januari väntade 462 000 personer på ett första besök hos specialist, varav 141 000 väntat längre än vårdgarantins 90 dagar. Ytterligare 167 000 väntade på åtgärd eller operation, varav 65 000 väntat längre än vårdgarantin. Läget är i stort sett oförändrat jämfört med samma månad förra året. Detsamma gäller för medianväntetiden, alltså hur länge den typiska patienten sammantaget får vänta på ett första besök hos specialist och därefter på operation/åtgärd. Medianväntetiden skiljer sig kraftigt åt mellan regionerna, liksom utvecklingen det senaste året.
Månadens Assistansbarometer: Varför har färre kvinnor än män rätt till assistans?21.2.2025 08:51:06 CET | Pressmeddelande
Februari månads Assistansbarometer visar att i samtliga län har färre kvinnor än män personlig assistans. Den visar också stora skillnader mellan länen vad gäller andel kvinnor som har personlig assistans. I Jämtlands län hade endast 75 kvinnor per 100 000 kvinnor statlig assistansersättning i januari 2025. Det kan jämföras med Norrbottens län där 160 kvinnor per 100 000 kvinnor hade statlig assistans. Såväl antalet som andelen kvinnor med personlig assistans har minskat i samtliga län den senaste tioårsperioden.
Vårdföretagarna och Kommunal har enats om dygnsviloreglerna13.2.2025 13:59:55 CET | Pressmeddelande
Vårdföretagarna och Kommunal har enats om hur avtalen för personlig assistans, vård och behandling samt äldreomsorg ska anpassas till EUs bestämmelser om dygnsvila. Förändringarna gäller från den 1 september 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum