Dagligvaruhandeln lägger större fokus på frukt och grönsaker – idag lanseras Dagligvaruindex frukt och grönt
Dagligvaruindex frukt och grönt tas fram i samarbete med HUI Research. Rapporten släpps halvårsvis och presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av såld frukt och grönsaker i dagligvaruhandeln.
- Frukt och grönsaker utgör en viktig del av en hälsosam kost. Enligt rekommendationer från Livsmedelsverket bör vi äta 500 gram frukt och grönsaker per dag, något som alltför få når upp till idag. Dagligvaruhandelns försäljning utgör en viktig del av svenskarnas konsumtion av frukt och grönsaker. Vi tar nu ansvar för att sprida kunskap om utvecklingen av hur mycket frukt och grönsaker som säljs i dagligvaruhandeln, med målet att denna över tid ska öka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp. Definitionen för vad som ingår i statistiken har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandels Mat- och hälsoråd och i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.
Idag publiceras den första rapporten som visar att volymutvecklingen för frukt och grönsaker minskade med 6,8 procent under det första kvartalet 2023. Även i fjol minskade försäljningsvolymen av frukt och grönsaker. Under helåret 2022 hade frukt och grönsaker en negativ volymutveckling på 7,7 procent. Den största negativa tillväxten uppmättes under årets sista kvartal då utvecklingen landade på -9,7 procent.
- Vi ser tyvärr en negativ volymutveckling av frukt och grönsaker i dagligvaruhandeln, vilket går tvärtemot Livsmedelsverkets rekommendation om att vi behöver konsumera mer frukt och grönsaker. Konjunkturläget har slagit hårt mot de svenska hushållen och det syns tydligt i vår statistik att allt fler prioriterar bort frukt och grönsaker när pengarna i plånboken räcker till mindre, avslutar Karin Brynell.
Statistiken baseras på Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Stora Coop, X:-tra- en del av Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.
Dagligvaruindex frukt och grönt kommer fortsättningsvis presenteras halvårsvis, i juli och januari. Det första halvåret 2023 publiceras 18 juli.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Tillväxt i dagligvaruhandeln under oktober14.11.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under oktober 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
FAKTA OM MATEN: Är priset verkligen allt?13.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett stort fokus har legat på matpriser de senaste åren. Men mervärden som kvalitet, hållbarhet och ursprung spelar fortfarande en viktig roll i konsumenternas beslut, det visar en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandeln utvecklades positivt även i september16.10.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,4 procent under september 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 202410.10.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar smaksatta med svenskarnas favoritsmaker. Förutom äran vinner Famora Foods Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.
FAKTA OM MATEN: Är maten dyr i Sverige?18.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisökningarna på mat har stabiliserat sig efter några år med kraftigt ökade matpriser. Kostnadsutvecklingen har dock inte varit unik för Sverige. En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att prisökningstakten i Sverige har legat i linje med övriga Europa, trots en försvagad krona. Rapporten visar också att Sveriges prisnivå för livsmedel och alkoholfria drycker är lägst i Norden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum