LKAB gör historisk klättring i anseende

Vi gratulerar vår kund LKAB, som har tagit sig in i Kantar Publics anseende index för 2023 för första gången. LKAB går rakt in bland de högst ansedda varumärkena i Sverige och rankar nu som Sveriges 7:e högst ansedda varumärke.
Presskonferens i Kirunagruvan i samband med EU-toppmötet 2023. Ebba Busch och Jan Moström.

LKAB har fått mycket uppmärksamhet i media de senaste åren. När nyheten om att LKAB har Europas största fyndighet av sällsynta jordartsmetaller släpptes i samband EU-toppmötet var medieintresset massivt. Nyheten fanns på bland annat New York Times första sida, den nådde ut i alla världsdelar, och fick en potentiell räckvidd om hela 4,5 miljarder.

Dessutom rullade LKAB tillsammans med Friends Agenda i slutet av förra året ut en internationell kännedomskampanj med syfte att öka kännedomen om hur LKAB leder omställningen av järn- och stålindustrin och vilja möjligheter som finns i Norrbotten.

Förhoppningen är att vi ska få människor från hela världen att flytta till Norrbotten och bidra till den gröna omställningen. Här är kampanjsidan.

Det är fjortonde året i rad som Kantar Public mäter de svenska företagens anseende. Svenskarna får via en enkät svara på frågor om tilltro till företag och vilken kvalitet de anser att företagen har. Här kan du läsa mer om undersökningen.

Foliering av Tekniska Högskolans tunnelbana.