Lernia på Järvaveckan och Jobbfestivalen - för att få fler i arbete med hjälp av AI-matchningstjänsten Leja

När Järvaveckan respektive Jobbfestivalen 2023 går av stapeln är Lernia på plats i Almegas tält för att hjälpa människor som står utan jobb eller vill byta bana i livet. Lernia har lång erfarenhet av att arbeta med personer som inte har svenska som modersmål och erbjuder en rad anpassade tjänster för att matcha människor till jobb eller utbildning som leder till jobb.

Järvaveckan och Jobbfestivalen är viktiga arenor för demokrati, mänskliga rättigheter och inkluderande samtal. Integration och arbetsmarknad är centrala ämnen under dessa evenemang. Besökare kommer att ha möjlighet att prata med Lernias medarbetare och upptäcka hur AI-matchningstjänsten Leja kan underlätta jobbsökandet.

- Vi är med på Järvaveckan och Jobbfestivalen, i Almegas tält, för att hjälpa människor att hitta rätt utifrån deras unika situation och önskemål. Med vår nya AI-matchningstjänst, Leja, kan vi erbjuda snabba och precisa matchningar mellan arbetssökande och arbetsgivare” säger Andreas Sillén, divisionschef på Lernia.

För att möta utmaningarna som t ex de som inte har svenska som modersmål möter, har Lernia utvecklat en rad verktyg och tjänster. Lernias forskningsbaserade matchning och AI-teknik identifierar den arbetssökandes styrkor och matchar automatiskt mot lediga jobb i hela Sverige, då får man mer tid för det personliga mötet med handledaren.

Datum och plats:

• Lernia på Jobbfestivalen: Almegas tält 23 maj 17-19
  • Lernia på Järvaveckan: Almegas tält 31 maj 17-20

801 29 Gävle

Om Lernia
Lernia utvecklar framtidens arbetskraft. Det gör vi genom att utbilda, matcha, bemanna och rekrytera. Snabbt och utan krångel löser vi arbetsmarknadens behov så att människor och företag kan nå sin fulla potential. Det har varit vår uppgift i över hundra år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. 13 700 personer fick möjlighet till nytt jobb genom våra tjänster. Läs mer på lernia.se

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.