Nu bekämpar Trafikverket lupiner i Dalarna

Växter som är knutna till öppna och soliga miljöer som våra ängsarter hotas idag av invasiva arter som exempelvis lupin.
- Lupinen är ett problem eftersom den konkurrerar ut de mer lågvuxna ängsarterna i vägkanten, säger Linnéa Hedman Söderström, miljöspecialist på Trafikverket.
Invasiva arter gör det även svårt för pollinatörer så som bin, fjärilar och insekter att överleva då de tar över och bildar monokulturer. De kan även vara skadliga för människan som till exempel jätteloka vars växtsaft kan orsaka brännskador.
Trafikverket arbetar med att inventera och bekämpa invasiva arter längs statliga vägar. Vanliga invasiva arter är blomsterlupin, jättebalsamin och jätteloka.
Prioriterar vägsträckor som har artrika vägkanter
Vägsträckorna som ska bekämpas i sommar är klassade som artrika vägkanter och är väldigt viktiga för den biologiska mångfalden i landskapet.
- De är viktiga i sig själva då de har hög artrikedom. Exempelvis hittas fridlysta och rödlistade arter här, bland annat nattviol, fältgentiana och slåtterfibbla, säger Linnéa Hedman Söderström.
Vägkanterna är också viktiga i sin funktion att binda ihop andra ängs- och betesmarksmiljöer och att stärka dessa biotoper och de arter som är beroende av dem.
Bekämpning på respektive prioriterat område sker två gånger per år. Bekämpningen innebär att vägkanterna åtgärdas så att dessa, i den mån det är möjligt, blir helt fria från lupiner. Detta innebär att det krävs åtgärder flertalet säsonger då det är svårt att bli av med lupiner efter en bekämpningsinsats. Lupiner bekämpas genom att ryckas upp eller grävas upp med rötterna. Materialet samlas upp och fraktas bort till förbränning.
Bilaga Lupinbekämpning Dalarna 2023
Innehåll:
Vägsträckor som bekämpas 24 maj- 14 juni och 17 juli- 7 augusti
Vägsträckor som bekämpas 5 juni-15 juni och25 juni-1 juli
Kontakter
Linnéa Hedman Söderström, miljöspecialist, Trafikverket, 010-124 42 62
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder


Dokument
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Förutsättningar för fler tåg på järnvägen 202422.9.2023 15:02:34 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket fastställde under fredagen tågplanen för nästa år i enlighet med järnvägsbranschens överenskommelse. Det gör att järnvägsföretagen kan fortsätta enligt plan med planeringen av sin trafik för 2024, inte minst vinterns resor och transporter.
Trafikverket överklagar beslut om detaljplan i Timrå kommun19.9.2023 08:10:38 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket överklagar Timrå kommuns beslut att anta detaljplanen för det norra området i Torsboda eftersom det saknas godtagbara trafiklösningar. Överklagan påverkar inte detaljplanen för det södra området där kinesiska PTL planerar att de ska etablera sig.
Rättegång om kopparstöld på järnväg inleds18.9.2023 10:57:40 CEST | Pressmeddelande
Kopparstölder på järnvägen leder till mycket stora konsekvenser. Förutom att det är livsfarligt för de som utför stölden så slås hela järnvägssystemet ut och får stora konsekvenser för resenärer, godstransporter och för tågföretagen.
Tidigareläggning och lånefinansiering föreslås för att förbättra infrastrukturen i norr15.9.2023 10:00:44 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket föreslår tidigareläggningar för att möta pågående och planerade industriinvesteringar kopplade till den gröna omställningen i norra Sverige. Det framgår av den rapport som Trafikverket idag överlämnar till regeringen.
Alternativ Nord förordas vid nya samrådet i Trollhättan11.9.2023 11:15:00 CEST | Pressmeddelande
Den 11 september börjar det nya samrådet om var de nya slussarna ska byggas i Trollhättan. Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ Nord, där sjöfarten och näringslivet påverkas minst. Alternativet leder också till kortare byggtid, mindre klimatpåverkan och mindre störningar för Trollhätteborna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum