Lidl Sverige förlänger och utökar prissänkningarna till 270 varor – över 10% av sortimentet får sänkt och fryst pris

Den 27 mars sänkte och fryste Lidl Sverige priset på över 100 varor för att bidra till att mildra effekterna av de stigande matpriserna och dämpa inflationen. Ett initiativ som snabbt fick ringar på vattnet. Initiativet följdes av flera av branschens aktörer och välkomnades av såväl konsumenter som beslutsfattare. I slutet av mars utlovades att priserna skulle frysas i två månader på varorna som ingår i initiativet. Sedan beslutet att sänka och frysa priserna, som togs i slutet av mars, har ytterligare drygt 100 matvaror lagts till under april och maj. Nu har Lidl Sverige förlängt perioden till åtminstone sista juni.
– Inför den stundande midsommarhelgen tar vi ytterligare steg för att bidra till att hålla tillbaka prisökningarna på mat och dämpa inflationstrycket. Vi vill att fler ska ha råd med bra mat till midsommar. Därför utökar vi nu listan med varor som uppskattas i midsommartider. Dessutom fortsätter vi frysa priset på alla varor inom vårt initiativ till åtminstone sista juni. Det här innebär en kostnad för oss, men vi gör det för att hjälpa de svenska hushållen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Bland de midsommarvaror som omfattas av Lidls prisinitiativ finns bland annat flera sorters sill, skagenröra, gräddfil, grillkorv, tårtbottnar, vispgrädde, hamburgerbröd, färsk hel kyckling, grillost, flera sorters glass och öl. Totalt är det över 50 nya produkter som omfattas av prisinitiativet.
Med de nya midsommarvarorna finns nu över 270 produkter med på listan över varor som omfattas av prisinitiativet, mer än 10 % av sortimentet i Lidls butiker. Listan över nya varor kommer att publiceras på Lidl Sveriges hemsida måndagen den 29 maj, där varor som redan omfattas av prisinitiativet är publicerade.
– Våra medarbetare på lager och i butik är de riktiga hjältarna. Sedan vi sjösatte vårt initiativ i slutet av mars har vi arbetat oavbrutet för att säkerställa att kunderna hittar det de letar efter i hyllorna när vi välkomnat nya kunder till våra butiker. Det ökade intresset kring oss visar vilken viktig roll Lidl spelar i Sverige. Det gör mig stolt att vi som den minsta av landets rikstäckande livsmedelskedjor kan påverka vardagen för många svenska hushåll. Det hoppas jag att vi även i fortsättningen kommer att göra, avslutar Jakob Josefsson.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls frysta kycklingbröstfiléer topptestas20.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I ett nytt test från Expressen Allt om Mat jämförde smakpanelen fryst kycklingbröstfilé från olika varumärken. Ännu en gång uppmärksammas Lidls egna varumärken i ett produkttest. Med omdömen som ”Naturlig och god smak av kyckling” placerade sig Lidl på en delad andraplats med två andra varumärken.
Tävla med Lidl Plus – vinn en elbil11.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Köp mat – vinn en bil. Med anledning av att Lidl firar 20 år i Sverige drar livsmedelskedjans nya tävling, med priser till ett sammanlagt värde av 800 000 kronor, äntligen igång. Förstapriset är en ny elbil från MINI Cooper och bland övriga priser finns resor till Legoland och Kroatien samt en vespa. Tävlingen riktar sig till medlemmar i Lidl Plus och pågår till och med den 1 oktober.
Bäst i test: Lidls pesto är solklar panelfavorit8.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets senaste test har panelen testat tio sorter pesto från olika varumärken. Ännu en gång kammar Lidl hem en förstaplacering, denna gång med Chef Select Pesto, och blir utnämnd till panelens solklara favorit med motiveringar som ”fin grön pesto som ser ut som något man själv slängt ihop lagom till att gästerna dyker upp”.
Emilia Ilke och Elin PK tolkar Lidl Sveriges Matriket i exklusiv posterkollektion8.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Tillsammans med konstnärerna Emilia Ilke och Elin PK släpper Lidl Sverige nu en exklusiv posterkollektion som illustrerar det nya varumärket Matriket. Under Matriket, som lanserades i våras, samlar Lidl utvalda varor från svenska gårdar och leverantörer. Kollektionen säljs i Lidls alla butiker med start den 14 september.
Lidls brieost är bäst i test5.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Svenska Dagbladet testade brieostar från olika varumärken hamnade Lidl Sveriges ost i topp. I veckans test fick Lidls Milbona Petit Brie full poäng och blev utnämnd till panelens favorit. Den beskrivs som den bästa brieosten med motiveringar som ”lyxig, krämig med ett bra tryck i smaken” och ”en ost vi inte kan få nog av”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum