Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Utsikt Bredband utför snart sista bredbandsinstallationen i stort projekt – Linköping i framkant gällande bredband på landsbygden

Att säkerställa att bredband finns tillgängligt på landsbygden är en av punkterna i Linköpings kommuns landsbygdsstrategi. En färsk rapport från Post- och telestyrelsen (PTS) från mars 2023 visar att Linköping har bra bredbandstäckning och ligger i framkant i landet. Utsikt Bredband, dotterbolag inom Tekniska verken-koncernen, arbetar med att genomföra installationerna.
Helen Solver och Ranko Simic på plats utanför Ljungsbro under en av de sista installationerna av fiber i projektet, foto: Joakim Sjöholm, Tekniska verken

– Vi har en väldigt fin bredbandstäckning i Linköpings kommun och vi är bland de främsta kommunerna i landet. Med tanke på att Linköping, sett till folkmängd, är en av Sveriges största landsbygdskommuner, visar rapporten på jättefina siffror, säger Helen Solver, vice vd på Utsikt Bredband.

Utsikt Bredband har sedan 2018 arbetat med att installera fiber för bredband på landsbygden. Det projektet är snart klart och de sista installationerna görs i maj 2023. När projektet inleddes 2018 erbjöds i princip alla, som tidigare inte hade fiber installerat, en fiberanslutning.

– Vi har sedan dess byggt ut landsbygden uppdelat i mindre områden. Totalt tackade ägarna till omkring 3 700 fastigheter ja till erbjudandet och det är dessa installationer som nu snart är klara. I nästa steg fortsätter vi genom att erbjuda fiberanslutning till flertalet av dem som inte tackat ja till erbjudandet tidigare, så att vi exempelvis fångar upp dem som kanske ändrat sig, säger Helen Solver.

Ett litet antal fastigheter har inte kunnat ansluta på grund av praktiska omständigheter. Utöver de nationella bredbandsmålen har Linköpings kommun egna mål att arbeta mot.

– I Linköpings kommuns landsbygdsstrategi tas det upp olika strategier för att möjliggöra levande landsbygd och tillväxt på landsbygden och där pekas bredbandsutbyggnad ut som en viktig åtgärd. Frågan om bredbandsutbyggnad är viktigt ur ett strategiskt perspektiv för landsbygdens hållbara utveckling, säger Ranko Simic, landsbygdsstrateg på Linköpings kommun.

Fakta Bredbandsmålet 2025

• År 2025 ska hela Sverige ha tillgång till snabbt bredband.
  • 98 procent av hushåll och företag ska tillgång till 1 gigabit per sekund, eller fiber i den absoluta närheten.
  • 99,9 procent ska ha tillgång till minst 100 megabit per sekund.
  • 100 procent ska ha tillgång till minst 30 megabit per sekund.

Källa: Post- och telestyrelsen (PTS). PTS är den myndighet som reglerar telekom och följer upp regeringens bredbandsmål.

För mer information, kontakta gärna:

Helen Solver
Titel: vice vd, Utsikt Bredband

Installation av fiber för bredband, foto: Joakim Sjöholm, Tekniska verken

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Nu byggs framtidens laddplats för tung trafik – ChargeLab Mjölby27.9.2023 14:00:30 CEST | Pressmeddelande

Idag, onsdagen den 27 september, togs första spadtaget för ChargeLab Mjölby – den laddplats som Tekniska verken och MSE, i samarbete med Scania och Mjölby kommun, kommer att uppföra vid det strategiska läget Mjölby Västra trafikplats. Målet är att bli en av Europas första laddplatser för tung trafik med den nya MCS-standarden, Megawatt Charging System. ChargeLab Mjölby blir också bli en pilot för innovation och utveckling vad gäller smarta elnät.

Svensk Biogas kan inte längre ta halva skattesmällen25.9.2023 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Natten till den 27 september höjer Svensk Biogas motvilligt priset på sina tankstationer. För att stötta sina kunder och markera biogasens viktiga roll i klimatomställningen, valde Svensk Biogas att själva gå in med halva kostnaden när den svenska skattebefrielsen på biogas försvann tidigare i år. Nu har man inte längre möjlighet att fortsätta att delvis kompensera för skattehöjningen, utan höjer priset med resterande andel – omkring 2,45 kronor per kilo.

Pressinbjudan: Tekniska verken bygger framtidens laddplats för tung trafik20.9.2023 12:00:00 CEST | Pressinbjudan

Med målet att bli en av de första i Europa med MCS-standard (Megawatt Charging System) bygger Tekniska verken i samverkan med Scania och Mjölby kommun en ny laddplats med strategisk placering längs E4:an vid Mjölby. Här ska du kunna ladda en långtradare på bara 45 minuter. Stationen kommer också att bli en pilot för nya lösningar vad gäller smarta elnät och lagring av energi. Nu är det dags att sätta spaden i backen!