Sverigedemokraterna: Terrorklassa Wagnergruppen

Sverigedemokraterna går nu fram med en begäran om att regeringen skyndsamt ska ta initiativ till att terrorklassa den ökända Wagnergruppen inom EU-kretsen.

Wagnergruppen skändar, skövlar, mördar och torterar i flera delar av världen. I Ukraina, men även i Afrika och Mellanöstern. Sverigedemokraterna uppmanar nu regeringen att snarast redogöra för sin ståndpunkt och klargöra vilka trösklar och hinder som återstår för att terrorklassa gruppen och visa aktivt ledarskap under EU-ordförandeskapet.

Sverigedemokraternas utrikespolitiska talesperson Aron Emilsson kommenterar:

- Jag ser behov av att regeringen överlägger med utrikesutskottet och då klargör sin hållning. Då kan regering och riksdag gemensamt vässa Sveriges ståndpunkt och förankra en svensk linje och skapa handlingskraft och största möjliga tryck för att EU ska agera beslutsamt.

- Arbetet med att trycka tillbaka och på alla vis försvåra Wagnergruppens verksamhet får inte fördröjas och försvåras av en daterad grund för terrorlistning inom EU. Även den bör ses över och även här kan regeringen verka aktivt. Sverigedemokraterna är och kommer att vara pådrivande för att regeringen rustas med tydligast möjliga och välförankrade mandat för ett resolut och beslutsamt agerande i EU-kretsen.

Sverigedemokraterna startar kyrkopolitiskt förbund12.2.2024 14:09:06 CET | Nyheter

Sverigedemokraterna tar idag ett viktigt steg mot att ytterligare stärka och fördjupa sitt engagemang för Sveriges kristna värdegrund och kulturarv genom att officiellt starta ett kyrkopolitiskt förbund inom partiet. Detta nya förbund syftar till att samordna och intensifiera arbetet med de frågor som hanteras inom kyrkan på ett sätt som både respekterar den kristna trostraditionen och möter dagens utmaningar. Initiativet till det kyrkopolitiska förbundet kommer i ett läge där intresset och engagemanget för kyrkans roll i samhället växer inom partiet. - Jag är glad över att vi tar steget att upprätta ett förbund inom Sverigedemokraterna. Det är många inom partiet som är starkt engagerade för vår kristna värdegrund, vårt kristna kulturarv och de frågor som hanteras inom kyrkan, säger Daniel Engström, gruppledare SD Kyrkomötesgrupp. Förbundet är tänkt att fungera som en bro mellan den traditionella kyrkopolitiken och partiets bredare politiska agenda, och därmed erbjuda en plattform för

Årets PISA-rapport visar på resultatet av den socialdemokratiska flumskolan5.12.2023 15:09:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterades den senaste PISA-rapporten, där svenska elevers kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap utretts. Utredningen är utförd under den senare delen av Socialdemokraternas åtta år i regering, våren 2022. Resultatet vittnar om omfattande problem i den svenska skolan – problem som kan kopplas dels till Socialdemokraternas flumskola, dels till den massinvandringspolitik som varit rådande i Sverige under mycket lång tid.