TV4 riskerar 150 000 kronor i avgift efter dubbla fällningar
Deltagaren har en hamburgerrestaurang vars kommersiella profil är förknippad med ordet hamburgerkungen och nämnden anser att det därför fanns ett kommersiellt intresse kopplat till trycket på hans tröja. Eftersom tröjtrycket visades i bild till och från under hela programmet uppkom ett gynnande av den aktuella hamburgerrestaurangen. Detta var inte motiverat av ett tillräckligt informations- eller underhållningsintresse (23/00276).
Nämnden fäller även ett inslag i Nyhetsmorgon som direktsändes från Skistars skidanläggning i Åre. Varumärkesexponeringen var mycket påtaglig och TV4-reportern bidrog till den genom att sätta upp en flagga och en banderoll med Skistars logotyp på. Exponeringen var inte motiverad av ett tillräckligt informations- och underhållningsintresse (23/00569).
Nämnden kommer att ansöka hos domstol om att TV4 AB ska betala sammanlagt
150 000 kronor för överträdelserna.
Fakta om otillbörligt gynnande
Det är enligt en bestämmelse i radio-och tv-lagen förbjudet att otillbörligt gynna kommersiella intressen. Program får inte uppmuntra till köp eller hyra eller framhäva en vara eller tjänst på ett otillbörligt sätt. Syftet är bland annat att förhindra smygreklam. Ett gynnande av ett kommersiellt intresse kan accepteras om det är motiverat av ett informations- eller underhållningsintresse. Granskningsnämnden prövar varje år ett flertal program mot denna bestämmelse efter anmälningar från allmänheten.
Friade ärenden
- Ett inslag i SVT:s Aktuellt om missiler som slagit ned i Polen (22/03604).
- Ett inslag i SVT:s Morgonstudion om vargjakt (23/00014).
- Ett inslag i SVT:s Lokala Nyheter Skåne om en jurist (23/00024).
- Inslag i SVT:s sändning av motorsporttävlingen Race of champions (23/00382).
- Inslag i SVT:s Rapport om en ny sametingslag (23/00486).
Du kan söka efter besluten i vårt diarium på webbplatsen. Webbdiariet hittar du under Självservice.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om
Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas.
Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens17.11.2025 11:33:06 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
