Bonnier News Local säljer Lokaltidningen Söderåsen till Made in Båstad

Lokaltidningen Söderåsen har funnits i snart tjugo år, ges ut med 22 nummer per år och delas ut med totalutdelning till invånarna i kommunerna Bjuv, Åstorp, Klippan, Perstorp och Örkelljunga.
Överlåtelsen gäller tidningens utgivningsbevis samt rätten att fortsätta använda titelnamnet för att bedriva gratistidningsverksamhet. Samtidigt ingår parterna en överenskommelse om att Bonnier News Local genom BNLO Feature ska leverera featurematerial till Made in Båstad för användning i Lokaltidningen Söderåsen.
– Vi har mycket goda erfarenheter av samarbete med Made in Båstad och dess ägare Joakim och Julia S Ormsmarck. Genom försäljningen av Lokaltidningen Söderåsen har vi fortsatt möjlighet att erbjuda våra annonskunder en bred mediemix som inkluderar räckvidd i print på Söderåsen, säger Jannik Hansen, gratismediechef på Bonnier News Local och tillika chefredaktör för Lokaltidningen i Skåne.
– Vi har hittat en bra affärsmodell med våra helt lokala titlar som kombinerar papprets räckvidd med en frekvent uppdaterad webb. Att nu få möjlighet att växa genom förvärvet av Lokaltidningen Söderåsen är väldigt stimulerande och vi ser möjlighet till mycket synergier med våra befintliga titlar. Inte minst kring annonsaffären, säger Joakim S Ormsmarck, vd Made in Båstad AB.
Made in Båstad AB har ambitionen att fortsätta ge ut Lokaltidningen Söderåsen med 22 nummer per år.
– Vi har sedan tidigare ett bra samarbete med Bonnier News Local, framförallt inom annonsförsäljningen. Med förvärvet stärker vi detta ytterligare samtidigt som vi får möjlighet att ta över en klassiskt stark titel som vi nu ska utveckla vidare. Vi ska skapa bra journalistik för läsarna och samtidigt en hållbar affär.
– Vi är övertygade att tidningen fyller en viktig funktion i den här regionen, såväl för läsarna som för annonsörerna, säger Julia S Ormsmarck, kreatör och delägare i Made in Båstad AB.
Sista numret av Lokaltidningen Söderåsen som ges ut i Bonnier News Locals regi når läsarna den 17 juni. Första numret i Made in Båstads regi ges ut den 12 augusti.
Made in Båstad AB är ett mediehus med säte i Båstad och lokalredaktion i Laholm. Bolaget ger bland annat ut de lokala nyhetstidningarna Bjäre NU och Laholms Tidning på veckobasis samt månadstidningen Smålänningen XTRA med utgivning i Ljungby, Markaryd och Älmhult. Genom förvärvet av Lokaltidningen Söderåsen utökar bolaget nu verksamheten till att innefatta utgivning i totalt tio kommuner i nordvästra Skåne, södra Halland samt sydvästra Småland.
Kontakter
Jannik HansenGratismediechefBonnier News Local
Tel:073-316 14 51jannik.hansen@bonniernews.seJoakim S OrmsmarckVd och chefredaktörMade in Båstad AB
Tel:070 770 91 05Joakim.ormsmarck@mibmedia.seBilder

Om
Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Egenutvecklad AI-lösning ska göra Bonnier News Locals nyhetsrapportering snabbare19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News Local tar nu ett stort steg mot ännu snabbare och mer relevant nyhetsrapportering genom att lansera ett egenutvecklat verktyg för hantering av till exempel blåljushändelser. Med hjälp av agentisk AI kan larmen nu nå de lokala redaktionerna betydligt snabbare och mer träffsäkert än tidigare.
Bonnier News förvärvar lokaltidningen Mitt i18.12.2025 11:00:53 CET | Pressmeddelande
Bonnier News Local förvärvar den svenska lokaltidningskoncernen Mitt i, med ett 30-tal titlar i Storstockholm. Titlarna kommer att ingå i Bonnier News Local, som därmed stärker sitt strategiska fokus på Stockholmsområdet. – Vi har en stark tro på lokal journalistik och genom det här förvärvet skapar vi goda förutsättningar för fortsatt utveckling av journalistik i Stockholmsområdet, säger Anders Eriksson, vd Bonnier News.
Schibsted och Bonnier News: Meta måste uteslutas ur IAB Sverige12.12.2025 14:19:03 CET | Pressmeddelande
Schibsted och Bonnier News kräver att techjätten Meta utesluts ur branschorganisationen IAB Sverige. Bolagen anser att Meta agerar i strid med organisationens intressen och tjänar stora belopp på bedrägerirelaterad annonsering på sina plattformar. Samtidigt har Meta en styrelserepresentant i IAB Sverige och deltar i arbetet med att sätta branschstandarder.
Erna Medias lokaltidningstitlar tar plats i Bonnier News bundlingserbjudande +allt4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News fortsätter utveckla bundlingserbjudandet +allt. Totalt har nu cirka 850 000 prenumeranter tillgång till ytterligare 14 lokala titlar i Värmland, Dalsland och Skaraborg. Samtidigt har 130 000 prenumeranter på Erna Medias tidningar fått tillgång till DN, Expressen samt ytterligare ett 50-tal lokaltidningar och magasin.
Bonnier News erbjuder SAO-jobb för att ge fler unga en väg in i arbetslivet – Inleder samarbete med Nästa Generation Sverige26.11.2025 08:30:20 CET | Pressmeddelande
Bonnier News och Nästa generation Sverige inleder ett nytt samarbete där Bonnier News kommer att erbjuda SAO-jobb till högstadieelever från skolor i socialt utsatta områden i Västerås, Sundsvall och Stockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
