Bonnier News Local säljer Lokaltidningen Söderåsen till Made in Båstad

Lokaltidningen Söderåsen har funnits i snart tjugo år, ges ut med 22 nummer per år och delas ut med totalutdelning till invånarna i kommunerna Bjuv, Åstorp, Klippan, Perstorp och Örkelljunga.
Överlåtelsen gäller tidningens utgivningsbevis samt rätten att fortsätta använda titelnamnet för att bedriva gratistidningsverksamhet. Samtidigt ingår parterna en överenskommelse om att Bonnier News Local genom BNLO Feature ska leverera featurematerial till Made in Båstad för användning i Lokaltidningen Söderåsen.
– Vi har mycket goda erfarenheter av samarbete med Made in Båstad och dess ägare Joakim och Julia S Ormsmarck. Genom försäljningen av Lokaltidningen Söderåsen har vi fortsatt möjlighet att erbjuda våra annonskunder en bred mediemix som inkluderar räckvidd i print på Söderåsen, säger Jannik Hansen, gratismediechef på Bonnier News Local och tillika chefredaktör för Lokaltidningen i Skåne.
– Vi har hittat en bra affärsmodell med våra helt lokala titlar som kombinerar papprets räckvidd med en frekvent uppdaterad webb. Att nu få möjlighet att växa genom förvärvet av Lokaltidningen Söderåsen är väldigt stimulerande och vi ser möjlighet till mycket synergier med våra befintliga titlar. Inte minst kring annonsaffären, säger Joakim S Ormsmarck, vd Made in Båstad AB.
Made in Båstad AB har ambitionen att fortsätta ge ut Lokaltidningen Söderåsen med 22 nummer per år.
– Vi har sedan tidigare ett bra samarbete med Bonnier News Local, framförallt inom annonsförsäljningen. Med förvärvet stärker vi detta ytterligare samtidigt som vi får möjlighet att ta över en klassiskt stark titel som vi nu ska utveckla vidare. Vi ska skapa bra journalistik för läsarna och samtidigt en hållbar affär.
– Vi är övertygade att tidningen fyller en viktig funktion i den här regionen, såväl för läsarna som för annonsörerna, säger Julia S Ormsmarck, kreatör och delägare i Made in Båstad AB.
Sista numret av Lokaltidningen Söderåsen som ges ut i Bonnier News Locals regi når läsarna den 17 juni. Första numret i Made in Båstads regi ges ut den 12 augusti.
Made in Båstad AB är ett mediehus med säte i Båstad och lokalredaktion i Laholm. Bolaget ger bland annat ut de lokala nyhetstidningarna Bjäre NU och Laholms Tidning på veckobasis samt månadstidningen Smålänningen XTRA med utgivning i Ljungby, Markaryd och Älmhult. Genom förvärvet av Lokaltidningen Söderåsen utökar bolaget nu verksamheten till att innefatta utgivning i totalt tio kommuner i nordvästra Skåne, södra Halland samt sydvästra Småland.
Kontakter
Jannik HansenGratismediechefBonnier News Local
Tel:073-316 14 51jannik.hansen@bonniernews.seJoakim S OrmsmarckVd och chefredaktörMade in Båstad AB
Tel:070 770 91 05Joakim.ormsmarck@mibmedia.seBilder

Om
Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Arbetarbladet planerar satsning i Sandviken – vill flytta redaktionen från Gävle19.9.2023 14:05:00 CEST | Pressmeddelande
Arbetarbladet har inlett förhandlingar om att flytta redaktionen i Gävle till nya lokaler i Sandviken. Anledningen är främst att stärka relationen till läsarna i västra Gästrikland och Sandviken, ett område som redan i dag är Arbetarbladets starkaste fäste. – Vi ser en stor potential att växa i och omkring Sandviken, och för att kunna göra det behöver vi vara än mer lokala. Därför hoppas vi vara i mål med dessa förhandlingar inom kort, säger Arbetarbladets chefredaktör Jacob Hilding.
Pia Rehnquist ny affärsområdeschef för Bonnier News Local14.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Pia Rehnquist blir ny affärsområdeschef för Bonnier News Local. Hon ersätter Mikael Nestius som väljer att trappa ned och ägna sig åt egen verksamhet. Pia Rehnquist, som i dag är publicistisk chef, tillträder sin nya roll den 1 december.
Lantmännen och NORD DDB vinnare i DN Reklamcupen – byråns tredje raka vinst28.8.2023 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lantmännen och NORD DDB korades som vinnare när DN Reklamcupen i somras genomfördes för 20:e gången. NORD DDB, som också stod bakom det andra finalbidraget, tog därmed hem sin tredje raka seger i tävlingen.
Nästa sporträttighet klar för Bonnier News, Gota och NTM – sänder Hockeyettan23.8.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News, Gota Media och NTM fortsätter sin offensiva satsning på livesänd sport. Senaste nyförvärvet i rättighetsportföljen är Hockeyettan och kvalet till Hockeyallsvenskan. – De lokala lagen engagerar verkligen på sina orter och hockeyfansen kommer att älska den här satsningen, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM.
Bonnier News fortsätter satsningen på produktutveckling och AI – anställer Jan Helin som ansvarig14.8.2023 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i Bonnier News storsatsning på produktutveckling med AI i fokus anställer koncernen SVTs programdirektör Jan Helin som ny Director of Product Strategy and AI. Helin kommer ingå i Bonnier News koncernledning och börjar sitt nya uppdrag den 1 november.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum