Fem av tio svenskar kämpar med att göra bra val för miljön

Sju av tio svenskar säger att de är måna om vad de som personer kan göra för att skydda miljön och hälften uppger att de att försöker leva på ett sätt som inte ska belasta miljön. Det visar en ny undersökning utförd av undersökningsföretaget Ipsos, för Svanens räkning.
En övervägande majoritet säger att de återvinner sitt avfall och slänger mindre mat, medan betydligt färre uppger att de äter mindre kött, drar ner på flygresor eller köper begagnade varor.
Bara ungefär hälften av svenskarna anser att de val, som de gör som konsumenter gällande miljön, har betydelse.
– Det är oroande att så många underskattar vikten av sin egen konsumtion, men det är positivt att vi människor vill göra något åt vår egen miljöpåverkan. För även små miljövinster betyder mycket när de summeras. . Våra positiva miljöval gör det också lönsamt för de företag som är bäst på att arbeta med miljö och på det viset driver vi hela marknaden i rätt riktning. Jag har dock full förståelse för att miljömässigt mer hållbara val kan vara krävande. Det måste nu bli lättare för konsumenterna att göra bättre miljöval, säger Anna Linusson, VD på Miljömärkning Sverige/Svanen.
Samhälle för köp och släng hindrar hållbar livsstil
Fem av tio svenskar anser dock att de känner ett ansvar som att välja produkter som är bra val för miljön. Men det finns fortfarande flera saker som hindrar dem från att göra just detta. Majoriteten, 55 procent, tycker att det är svårt att veta vilka produkter som är bättre val för miljön, och sju av tio menar att företag ofta överdriver hur bra för miljön deras produkter är.
Samtidigt lever vi ett köp- och slängsamhälle. Så många som 75 procent tror att många produkter är medvetet designade för att ha en kort livslängd och nästan lika många, 74 procent, har upplevt att det är billigare att köpa nytt än att reparera. Många har också upplevt att det är svårt att veta vart de ska vända sig för att reparera, eller att det inte gått att hitta reservdelar.
– Som det är nu krävs det extra krafttag för att hitta produkter som är bättre val för miljön och att reparera det man redan har. Greenwashing sätter dessutom käppar i hjulet eftersom folk vilseleds till att köpa mindre bra produkter. Om vi ska få fart på den gröna omställningen måste en mer hållbar livsstil prioriteras nu, säger Anna Linusson.
Oberoende märkningar gör det enklare
Sex av tio anser att det är av avgörande betydelse att märkningssystemen är objektiva och oberoende av de produkter de märker. Och lika många litar på att en Svanenmärkt produkt är ett bra val för miljön.
– Väljer du att köpa en Svanenmärkt produkt kan du vara säker på att en oberoende tredje part har granskat produkten utifrån några av världens strängaste klimat- och miljökrav. Svanenmärkningen är svår att få för företag, men lätt att välja för oss konsumenter och upphandlare, fortsätter Anna Linusson.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i juli-augusti 2022 av IPSOS Norge. Undersökningen omfattar mer än 5400 intervjuer från Island, Norge, Sverige, Finland och Danmark, varav 1285 i Sverige, bland representativt urval bland konsumenter som är 16 år eller äldre, viktade efter kön, ålder och region. Undersökningen genomfördes på nationella språk och enligt metodstandarderna för webbenkäter.
Svanens nya nordiska kampanj stöds med medel från Nordiska Ministerrådets projekt "Hållbar livsstil".
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Anne Årneby väljs till ny styrelseordförande för Miljömärkning Sverige15.4.2025 15:18:47 CEST | Pressmeddelande
Anne Årneby har valts till ny ordförande i styrelsen för Miljömärkning Sverige. Roger Altsäter och Synnöve Daagarsson valdes in som nya ledamöter i styrelsen.
Mindre klimatutsläpp från cement i Svanenmärkta byggprodukter8.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utsläpp från cementproduktion utgör 5 % av världens totala utsläpp av växthusgaser. Genom nya skärpta klimatkrav för cement i kemiska byggprodukter kan Nordens officiella miljömärkning Svanen bidra till en mer hållbar byggindustri. Om all cement som årligen används i Sverige uppfyllde Svanens krav, så skulle det kunna spara in utsläpp av växthusgaser motsvarande 226 000 bilars utsläpp.
Sverige har redan förbrukat sin del av jordens resurser för 20257.4.2025 09:47:57 CEST | Pressmeddelande
Torsdagen den 10 april når Sverige sin "Overshoot Day". Det betyder att vi under resten av året förbrukar fler resurser än vad jorden klarar av att vi använder. Men även om det kan kännas överväldigande, kan vi faktiskt vara med och vända utvecklingen genom de små val vi gör i vardagen.
Svanenmärkt byggande fortsätter att öka11.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots lågkonjunktur växer antalet Svanenmärkta bostadshus, förskolor och skolor i Norden. Det visar ny statistik från Nordisk Miljömärkning. I Norden står minsta landet, Island, för största ökningen 2024, 21 %. Flest byggnader finns i Sverige, både de som är färdigbyggda och pågående projekt.
Svanen erkänd av amerikanska miljömyndigheter19.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanenmärkta produkter får nu ännu starkare internationell ställning genom att Svanen, Nordic Swan Ecolabel, har blivit erkänd av USA:s Environmental Protection Agency (EPA). Detta innebär att Svanenmärkningen rekommenderas inom ramen för den amerikanska federala upphandlingen, som omsätter 730 miljarder dollar varje år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum