Bolagsverket

AI-modell sorterar myndighetens inkorg

Dela
Bolagsverket har utvecklat en AI-modell som kan sortera inkommen e-post. Modellen sorterar nu 60 procent av det som kommer in till inkorgen, något som sparar väldigt mycket tid för myndigheten. Nu kan vi lägga tid på andra viktiga saker, säger Johan Nyman, utvecklingsspecialist på Bolagsverket.
Delar av AI-hubben på Bolagsverket. Från vänster: Hugo, Adam och Johan.
Delar av AI-hubben på Bolagsverket. Från vänster: Hugo, Adam och Johan.

Varje dag kommer det in cirka 500 mejl till Bolagsverkets generella inkorg. 500 mejl som en medarbetare läser och vidarebefordrar till rätt ställe inom myndigheten. Nu har vi tagit fram en AI-modell som kan sortera inkommen e-post och därmed minska volymen av e-post i inkorgen med 60 procent.

I dag är de sju medarbetare som har rullande schema på Bolagsverkets generella inkorg. Majoriteten av alla mejl kommer in efter arbetstid, vilket gör att inkorgen oftast är proppfull varje morgon. En utmaning som AI-hubben, ett team som stöttar och leder Bolagsverkets AI-satsning, fick nys om.

– Vissa perioder kan man få sitta en hel arbetsdag med inkorgen, säger Johan Nyman, utvecklingsspecialist och en av de som tar hand om inkommande mejl och post på Bolagsverket.

Hur fungerar AI-modellen?

AI-modellen läser av innehållet i mejlet och känner av om det innehåller specifika nyckelfraser och skickar sedan vidare det till rätt person eller ställe inom myndigheten. Innehåller den inte en nyckelfras så granskar den hela innehållet i mejlet och gör en bedömning utifrån hur en medarbetare har gjort tidigare. Hur kan en modell göra det? Jo, AI-hubben har programmerat modellen med vad som är rätt och fel, samt ställt höga krav på den. Den måste vara 95 procent säker på att den skickar mejlet till rätt ställe eller person. Förutom det har modellen även tränat på att läsa av 40 000 mejl, och därav lärt sig hur den ska göra. Det tillsammans med statistik gör att AI-modellen kan sortera stora delar av inkorgen idag.

– Det är häftigt att maskiner kan lära sig utifrån exempel. Vi visar upp ett exempel, så här ska du göra, och så här ska du inte göra. Så lär den sig det, säger Hugo Labraaten, utvecklare på Bolagsverket. 

Har ni haft några utmaningar längs vägen?

En utmaning som alla killarna höll med om var signaturer i mejl. De kan vara hur långa som helst och då hittar AI-modellen inget att gå på. En annan utmaning var att skala ner arbetet till olika kategorier som modellen kan skicka mejlen till. Nio stycken olika brevlådor kan den skicka till i dagsläget.

– Vi börjar med ett fåtal brevlådor, sen hoppas vi att det funkar och blir bra och då kan vi utöka med fler kategorier, säger Adam Edlund, utvecklare på Bolagsverket. 

Vilka har varit framgångsfaktorerna?

Det som har varit en framgångsfaktor för arbetet har varit samarbetet med alla inom uppdraget, men framför allt med Johan Nyman och it-verksamheten. En annan framgångsfaktor som lyftes var att AI-hubben har kunnat ändra och bygga om i processen när som helst.

– Eftersom vi äger hela pipelinen, från utveckling till produktion, kan vi gå in och ändra och bygga om när vi vill, vilket underlättar arbetet väldigt mycket, säger Hugo Labraaten, utvecklare på Bolagsverket.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Delar av AI-hubben på Bolagsverket. Från vänster: Hugo, Adam och Johan.
Delar av AI-hubben på Bolagsverket. Från vänster: Hugo, Adam och Johan.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Bolagsverket
Bolagsverket

851 81 Sundsvall

0771-670 670https://bolagsverket.se/

Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.

Pressbilder

Följ Bolagsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket

Bolagsverket lanserar SSBTGO som underlättar datadelning inom offentlig sektor16.5.2024 08:44:25 CEST | Pressmeddelande

Den 16 maj lanserar Bolagsverket den Sammansatta bastjänsten för grunddata om organisationer (SSBTGO). Tjänsten är en vidareutveckling av tidigare SSBTGU och möjliggör en ökad datadelning bland offentliga aktörer. En ny informationsmodell är framtagen av Bolagsverket, Skatteverket och Statistikmyndigheten SCB. Till detta finns även en ny tjänst för prenumeration på notifieringar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye