AI-modell sorterar myndighetens inkorg

Varje dag kommer det in cirka 500 mejl till Bolagsverkets generella inkorg. 500 mejl som en medarbetare läser och vidarebefordrar till rätt ställe inom myndigheten. Nu har vi tagit fram en AI-modell som kan sortera inkommen e-post och därmed minska volymen av e-post i inkorgen med 60 procent.
I dag är de sju medarbetare som har rullande schema på Bolagsverkets generella inkorg. Majoriteten av alla mejl kommer in efter arbetstid, vilket gör att inkorgen oftast är proppfull varje morgon. En utmaning som AI-hubben, ett team som stöttar och leder Bolagsverkets AI-satsning, fick nys om.
– Vissa perioder kan man få sitta en hel arbetsdag med inkorgen, säger Johan Nyman, utvecklingsspecialist och en av de som tar hand om inkommande mejl och post på Bolagsverket.
Hur fungerar AI-modellen?
AI-modellen läser av innehållet i mejlet och känner av om det innehåller specifika nyckelfraser och skickar sedan vidare det till rätt person eller ställe inom myndigheten. Innehåller den inte en nyckelfras så granskar den hela innehållet i mejlet och gör en bedömning utifrån hur en medarbetare har gjort tidigare. Hur kan en modell göra det? Jo, AI-hubben har programmerat modellen med vad som är rätt och fel, samt ställt höga krav på den. Den måste vara 95 procent säker på att den skickar mejlet till rätt ställe eller person. Förutom det har modellen även tränat på att läsa av 40 000 mejl, och därav lärt sig hur den ska göra. Det tillsammans med statistik gör att AI-modellen kan sortera stora delar av inkorgen idag.
– Det är häftigt att maskiner kan lära sig utifrån exempel. Vi visar upp ett exempel, så här ska du göra, och så här ska du inte göra. Så lär den sig det, säger Hugo Labraaten, utvecklare på Bolagsverket.
Har ni haft några utmaningar längs vägen?
En utmaning som alla killarna höll med om var signaturer i mejl. De kan vara hur långa som helst och då hittar AI-modellen inget att gå på. En annan utmaning var att skala ner arbetet till olika kategorier som modellen kan skicka mejlen till. Nio stycken olika brevlådor kan den skicka till i dagsläget.
– Vi börjar med ett fåtal brevlådor, sen hoppas vi att det funkar och blir bra och då kan vi utöka med fler kategorier, säger Adam Edlund, utvecklare på Bolagsverket.
Vilka har varit framgångsfaktorerna?
Det som har varit en framgångsfaktor för arbetet har varit samarbetet med alla inom uppdraget, men framför allt med Johan Nyman och it-verksamheten. En annan framgångsfaktor som lyftes var att AI-hubben har kunnat ändra och bygga om i processen när som helst.
– Eftersom vi äger hela pipelinen, från utveckling till produktion, kan vi gå in och ändra och bygga om när vi vill, vilket underlättar arbetet väldigt mycket, säger Hugo Labraaten, utvecklare på Bolagsverket.
Nyckelord
Kontakter
PresstjänstPresstjänsten finns tillgänglig för dig som journalist vardagar kl. 8–16.
Tel:060-18 40 10press@bolagsverket.seBilder

Länkar
Om
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Pressbilder
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Regleringsbrevet för 2026 stärker Bolagsverkets brottsförebyggande uppdrag22.12.2025 15:03:25 CET | Pressmeddelande
Regeringen har beslutat om Bolagsverkets regleringsbrev för 2026. I regleringsbrevet får Bolagsverket bland annat en förstärkning till den brottsförebyggande verksamheten, genom ett särskilt bemyndigande att använda medel från förseningsavgifter för att minska risken att företag används som brottsverktyg. – Det är mycket positivt att vi får en förstärkning i de här viktiga frågorna. Vi har en plan som bygger på bättre informationsförsörjning, ökad informationsdelning och en stärkt kontrollverksamhet. Med det här bemyndigandet får vi möjlighet att skala upp vårt brottsförebyggande arbete, säger Inga Otmalm, Bolagsverkets generaldirektör.
Ökade resurser till Bolagsverket för förenkling och trygghet23.9.2025 13:42:19 CEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2026 (prop. 2025/26:1) att Bolagsverket får ökade resurser. Myndighetens anslag föreslås öka med drygt 80 miljoner kronor till totalt 228,3 miljoner kronor 2026. Bolagsverket får dessutom ett bemyndigande som innebär möjlighet att använda förseningsavgifter för att finansiera det brottsförebyggande arbetet. – Detta är mycket positiva nyheter för Bolagsverket. Både förenkling för företag och vårt brottsförebyggande arbete är viktiga fokusområden. De utökade resurserna ger oss förutsättningar att utveckla vårt arbete på ett långsiktigt och hållbart sätt, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
Bolagsverket tilldelas medel för fortsatt satsning på digital plånbok11.9.2025 16:01:57 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har presenterat nya satsningar för att stötta företag i Sverige, med fokus på regelförenkling och digitalisering. En del är den digitala plånboken, där Bolagsverket tilldelas medel för att fortsätta utveckla en lösning som gör det enklare för företag att identifiera sig och dela information digitalt. – Vi välkomnar regeringens satsning och är glada över att tilldelas medel för arbetet med digitala identitetsplånböcker. Det är en satsning som bygger en ny infrastruktur för tillit där enkelhet och trygghet går hand i hand. Det gör det enklare för företag att växa och stärker svensk konkurrenskraft. Samtidigt bidrar vi till EU:s arbete med digitalisering och säker digital identitet, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
EU tar nästa steg mot digitala plånböcker – Sverige i fokus28.5.2025 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen av EU:s digitala identitetsplånbok tar fart och Bolagsverket leder arbetet tillsammans med andra aktörer. Under två dagar i Stockholm presenterades konkreta framsteg för hur plånboken ska fungera vid resor, betalningar och företagsanvändning.
The progress of the new European Digital Identity Wallet was showcased in Stockholm as a comprehensive and secure digital solution for payments, travel and business27.5.2025 16:04:16 CEST | Pressmeddelande
The EU Digital Wallet Consortium (EWC), a large-scale pilot project for the implementation of the European Digital Identity Wallet, has held its 4th General Assembly in Stockholm. The new digital way of identification, set to launch in 2026, will offer a new way of securely managing and accessing personal identification in areas such as banking, academia, and tourism.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
