126 resejournalister och influencers utforskar det gröna Tyskland
![Lübeck Stand up paddling på Mühlenteich © LTM/Olaf Malzahn](/data/images/00091/844229db-7f73-4ecb-951c-62ccee3058cb-w_720.jpg)
- Hållbar turism kan ge ett effektivt bidrag till att minska konsekvenserna av klimatförändringarna och en tydlig positionering av Tyskland som varumärke för hållbar kvalitetsturism, vilket är nyckeln till en framgångsrik framtid, säger Petra Hedorfer, styrelseordförande för GNTB. Toppmötesformatet tillåter oss att fokusera på att låta en utvald grupp av internationella journalister och influencers, från våra viktigaste källmarknader, att lära känna Tysklands värderingar när det gäller turismen. fortsätter hon.
Christian Martin Lukas, VD för Lübeck och Travemünde Marketing GmbH, tillägger:
- Att vara värd för detta format är ett stort erkännande från GNTB. Våra år av konsekvent arbete med att utveckla turism i vår region lönar sig, förklarar han. Vi är glada över att kunna visa Lübeck från dess vackraste och mest hållbara sida.
Imorgon, den 8 juni, öppnar Petra Hedorfer toppmötet, där hon berättar om varumärket 'Germany Simply Inspiring' ur ett hållbart sammanhang. Jason McGrath, Executive Vice President och Head of Corporate Reputation på Anholt-Ipsos Nation Brands Index, kommer att presentera aktuella forskningsresultat om positioneringen av Tyskland som resmål. Barbara Schwartz, chef för marknadsföring och kommunikation på Lübeck Travemünde Marketing GmbH, kommer att presentera regionen under rubriken "Lübeck - Travemünde: En juvel i norra Tyskland". Lübeck och Travemünde Marketing GmbH är GNTB:s partner för evenemanget.
Under eftermiddagen kommer journalisterna att delta i en paneldebatt om hållbart resande. Panelen består av ovan nämnda Jason McGrath, Alexander Tolweth, försäljningsdirektör Deutsche Lufthansa AG och Max-Christian Lange, Head of Public Affairs for Sustainability, Deutsche Bahn AG.
Parallellt kommer de deltagande influencers att delta i workshops där Schleswig-Holstein och Mecklenburg-Vorpommern berättar om hur de utvecklar och arbetar med hållbar turism.
- Det är en unik upplevelse att få vara med och skicka ut skickliga skribenter för att förmedla upplevelserna av ett land på en och samma gång. Att dessutom få göra det med fokus på hållbara kultur- och naturupplevelser, är extra trevligt, säger Iris Müller, chef på Tyska turistbyrån i Stockholm.
Nyckelord
Kontakter
Helen Wiberg
Tel:+46 8 665 18 85helen.wiberg@germany.travelBilder
![Lübeck Stand up paddling på Mühlenteich © LTM/Olaf Malzahn](/data/images/00091/844229db-7f73-4ecb-951c-62ccee3058cb-w_240.jpg)
![Lübeck Holstentor in between spires © LTM](/data/images/00934/fea0b5ab-2682-4971-8520-a88ff3808f93-w_240.jpg)
![Lübeck, i Malerwinkel vid floden Obertrave © LTM/Olaf Malzahn](/data/images/00196/5dedf58e-2d91-44d2-8d6e-35fe1a108f18-w_240.jpg)
![Lübeck - courtyards and alleyways - Von-Höveln-Gang © LTM](/data/images/00958/0384804f-bee2-48e5-a59f-4bcfaf572f79-w_240.jpg)
Länkar
Om
Om Tyska Turistbyrån:
Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.
GNTB har en tredelad återhämtningsstrategi för att övervinna utmaningarna i samband med nystarten efter COVID-19-pandemin:
* Öka medvetenheten om varumärket Destination Tyskland och förbättra varumärkesprofilen med fokus på hållbarhet och begränsning av klimatförändringar.
* Stödja resebranschen, som domineras av små och medelstora företag, genom relationshantering och kunskapsutbyte.
* Utveckling av evidensbaserade handlingsplaner på grundval av riktade marknadsundersökningar och fortlöpande analyser av förändrad efterfrågan från kunderna.
Fokus på hållbarhet och digitalisering
GNTB främjar hållbar och framtidsinriktad turism i linje med den tyska regeringens mål. Fokus ligger här på hållbarhet och digitalisering.
Hållbarhet har varit ett centralt ämne i mer än ett decennium och vi engagerar oss i det som en strategisk fråga inom alla delar av organisationen. Vår organisation följer en strategi med tre pelare som kombinerar kunskapsdelning med externa partner och en stödjande kommunikationsstrategi med vårt interna hållbarhetsinitiativ. GNTB främjar ansvarsfull turism, ett viktigt tillväxtområde, genom att visa upp Tyskland som ett hållbart och inkluderande resmål på den internationella resemarknaden. Detta är särskilt viktigt eftersom pandemin har påskyndat den globala förändringen av resenärernas värderingar mot ett större socialt och miljömässigt ansvarstagande.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Schwedenfest i Wismar visar på tradition och gemenskap24.7.2024 11:10:49 CEST | Pressmeddelande
Vänskapen med Sverige står i centrum för den 23:e Schwedenfest i Wismar, som pågår mellan den 15 och 18 augusti 2024. I år är det också premiär för en ny festöl med svensk form.
Gastronomiska höjdpunkter i kurorten Binz24.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Gastronomin i den lilla kurorten Binz har utvecklats positivt de senaste åren och utmärker sig idag genom en stor mångfald. Här innebär ”dricka brunn” inte bara hälsosamt vatten utan även spa, god mat och vacker arkitektur. Binz ligger längst österut på ön Rügen i norra Tyskland, med utsikt över Östersjön.
Blir Schwerin slott nästa UNESCO-världsarv?24.7.2024 10:23:02 CEST | Pressmeddelande
Med spänning blickar delstatshuvudstaden Schwerin de kommande veckorna mot Indiens huvudstad New Delhi. Där hålls den 46:e sessionen för UNESCO:s världsarvskommitté från den 21 till 31 juli. En av många punkter på dagordningen är huruvida Schwerins slott med sina tillhörande residensenshus ska erkännas som ett UNESCO-världsarv.
Hemliga tavernor i Franken och andra kulinariska guldkorn i Tyskland15.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förr i tiden tömde man lador, vardagsrum eller till och med privata sovrum för att under en begränsad tid servera gästerna sina egna viner och genuin husmanskost. Idag är vinområdenas sk ”Heckenwirtschaften” en säsongsbetonad höjdpunkt för alla som gillar genuina upplevelser. Det bayerska vinområdet Franken bjuder på lysande exempel, just när det kommer till Heckenwirtschaften.
Från tung industri till kulturens vagga - okända pärlor i Sachsen-Anhalt29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Östra Tyskland är fortfarande relativt okänt bland många svenskar. Regionen Sachsen-Anhalt var under DDR-tiden mest känd för sin industri med tung produktion men har tagit ett nytt initiativ för att rensa gamla industriområden och locka besökare till några välbevarade hemligheter. Här finns många okända historiska skatter, kultur och spännande upplevelser för dagens besökare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum