Tekniska verken tar helhetsgrepp i avfallsfrågan

Senast under 2026 ska Linköpingsborna kunna sortera förpackningar av plast, papper, glas och metall vid sitt boende istället för att behöva åka till en återvinningsstation eller en bemannad återvinningscentral med dessa. Tekniska verken arbetar just nu för att hitta lösningar på hur allt ska fungera så bra som möjligt rent praktiskt. Arbetet bygger på den förordning om producentansvar för förpackningar som regeringen presenterade i juni 2022.
Foto: Crelle

Förordningen fastslår bland annat att alla kommuner ska tillhandahålla fastighetsnära insamling för pappers-, plast-, metall- samt färgade och ofärgade glasförpackningar från och med 2027. Syftet med förordningen är dels att öka återvinningen av förpackningar, dels att säkerställa att förpackningarna tas om hand på ett bra sätt ur miljösynpunkt. Tekniska verken har fått i uppdrag av Linköpings kommun att skapa former för, och hantera, fastighetsnära insamling.

– Tekniska verken bygger världens mest resurseffektiva region. Att vi då inför ett system som bidrar till att mer material kan återvinnas och cirkulera i samhället är väldigt kul och helt i linje med vår vision. Vi har ett gediget jobb framför oss kommande år med tuffa återvinningsmål där alla måste bidra för att vi ska klara målsättningen, tillsammans har vi alla möjligheter att klara den här omställningen, säger Johan Borg, affärsenhetschef hushåll, Tekniska verken.

Insamlingen kommer att utföras på olika sätt för olika typer av boenden. Bland annat finns det nu beslut på att privatpersoner som bor i hus ska få tunnor med olika fack att sortera i. Fastighetsägare till flerbostadshus får ansvaret att tillhandahålla sorteringsmöjligheter för de som bor i fastigheten. Utöver insamlingen från villor och flerbostadshus kommer Tekniska verken även att tillsammans med Linköpings kommun ta hand om de återvinningsstationer som finns runt om i kommunen och som i dagsläget drivs av FTI, Förpackningsinsamlingen AB.

– Målet för oss är att ta ett helhetsgrepp i avfallsfrågan och kunna erbjuda tjänster som förenklar vardagen och gör det ännu lättare för Linköpingsborna att sortera avfall och förpackningar, både genom den fastighetsnära insamlingen vid boendet och på våra återvinningscentraler. Genom att underlätta insamlingen minimerar vi risken att sådant som borde få chansen att återvinnas råkar hamna i soppåsen, därmed blir hela kedjan med hanteringen av avfall mer resurseffektiv, säger Jens Lövgren, verksamhetsutvecklare, Tekniska verken.

Tekniska verken kommer att informera löpande om hur arbetet med avfallshanteringen framskrider. Parallellt med arbetet med att ta över ansvaret för insamlingen av förpackningar i Linköping, arbetar bolaget även vidare med utvecklingen av nuvarande och framtida sorterings- och produktionsanläggningar. Sedan tidigare ansvarar Tekniska verken för Linköpings återvinningscentraler Gärstad, Malmen och Ullstämma. Tekniska verken ansvarar även för nuvarande insamling av hushållsavfall med bland annat gröna påsen.

Information om de nya tunnorna för boende i hus:

Personer som bor i hus kommer istället för dagens tunna att få två tunnor med fyra fack i varje att sortera i. Sorteringen kommer att omfatta: matavfall, restavfall, pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar, färgade och ofärgade glasförpackningar, samt tidningar. På den ena tunnan kommer det även att hänga en extra låda med fack för batterier, lampor och småelektronik.

För vidare information, kontakta gärna:

Johan Borg, affärsenhetschef hushåll, Tekniska verken
E-post: johan.borg@tekniskaverken.se

Jens Lövgren, verksamhetsutvecklare inom affärsområdet avfallstjänster
(tillgänglig från och med klockan 08)
E-post: jens.lovgren@tekniskaverken.se

Foto: Crelle

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Ny kamera filmar och artbestämmer fiskarna i Stångån3.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kan alla som vill följa Stångåns fiskar online. Tack vare fiskvägen vid Nykvarnsholmen i centrala Linköping tar sig varje dag många fiskar och andra vattenlevande arter förbi Tekniska verkens vattenkraftverk och den damm som utgör vandringshinder. För att ta reda på hur många och vilka arter som passerar, har en ny AI-undervattenskamera installerats i fiskvägens övre del. Kameran med livedata filmar fiskarna online för att följa upp den biologiska mångfalden.