Marie Linder i rundabordssamtal med bostadsministern och branschen

Imorgon träffar Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder bostadsministern och branschen för ett samtal om byggandet. Marie Linder hoppas på krafttag för att möta upp stoppet i bostadsbyggandet.
Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.  Foto Filippa Ländin
Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder. Foto Filippa Ländin

- Vi tycker det är positivt att bostadsministern nu bjuder in bostadsmarknadens aktörer till samtal. Larmen om tvärnit i bostadsbyggandet duggar tätt och fastighetsjättar riskerar att krascha. Vi befinner oss i en kris. Då behöver politiken ta ett ansvar över blockgränserna för att för att hitta lösningar och vägar framåt, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

- Jag hoppas mötet leder till att vi får en aktiv bostadspolitik som möter upp de stora utmaningarna. Politiken måste kliva fram och erbjuda finansiering för att hålla uppe byggandet. Just nu kommer rapporter om att det kan bli färre än 15 000 byggstarter i år, när vi i själva verket skulle behöva minst 60 000 per år fram till 2030. Konsekvenserna av bostadsbristen och stopp i byggandet är förödande, både för samhället och individer här och nu. Det innebär att människor inte kan flytta till och utbildning och arbete och trångboddheten kommer öka. Men också på lång sikt då det tar decennier att hämta hem långa byggstopp. Därför läget är akut, säger Marie Linder.

Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.  Foto Filippa Ländin
Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder. Foto Filippa Ländin