Arla

Arla utökar sortimentet med prisvärda frukostalternativ

Dela
Inflation, räntor och matpriser – allt fler hushåll kämpar för att få ihop vardagsekonomin. Arla svarar genom att nu erbjuda fler goda och prisvärda produkter under varumärket Familjefavoriter – två yoghurtar och två färskostar.
Arla utökar sitt frukostsortiment med goda och prisvärda Familjefavoriter. Bild: Arla
Arla utökar sitt frukostsortiment med goda och prisvärda Familjefavoriter. Bild: Arla

För tio år sedan lanserade Arla varumärket Familjefavoriter med goda och prisvärda ostar för hela familjen. Filosofin är större familjeförpackningar till ett lägre pris, utan att tumma på vare sig smak eller kvalitet. Sedan lansering har ostarna ökat i popularitet och är i dag ett av de varumärken konsumenter helst köper*.  

– När familjer började få mindre i plånboken såg vi att köpbeteendet förändrades, fler sökte sig till de billigare alternativen. Det fick oss att vilja agera, säger Maria Loxvi, ansvarig för Familjefavoriter på Arla, och fortsätter: 

– Vi har en viktig roll i att stötta konsumenter som har det tufft ekonomiskt. För oss handlar det om att erbjuda ett brett sortiment av olika produkter som passar alla plånböcker. Oavsett pris är det viktigt att det ska vara både gott och näringsrikt.  

För att möta det ökade intresset för prisvärda livsmedel utökar Arla nu sortimentet under varumärket Familjefavoriter och lanserar två yoghurtar och två cream cheese som passar både till frukost och mellanmål. Något Maria Loxvi tror uppskattas av många konsumenter, inte minst unga föräldrar.  

– Vår senaste undersökning om frukostvanor visade att nästan var femte förälder under 35 år inte har råd att ge sina barn den frukost de behöver varje dag. Så ska det inte behöva vara.  

Familjefavoriter produceras i både Sverige och Danmark. Arla är ett kooperativ som ägs av mjölkbönder och allt som produceras och säljs, oavsett land, kommer de svenska bönderna till del.  

I höst planerar Arla att utöka Familjefavoriter med en till nyhet.    

Om de fyra nya produkterna  

Arla Familjefavoriter Yoghurt Jordgubb, 1500 g 
Arla Familjefavoriter Yoghurt Exotisk, 1500 g 
Arla Familjefavoriter Cream Cheese Naturell, 300 g 
Arla Familjefavoriter Cream Cheese Vitlök & Örter, 300 g 

De nya produkterna finns i butik sedan vecka 19. Rekommenderat pris i butik för Arla Familjefavoriter Yoghurt är 28,90 kronoroch för Arla Familjefavoriter Chream Cheese 26,50 kronor. Priserna är endast rekommendationer och butikerna sätter slutpriset för konsument.  

Läs mer om Arla Familjefavoriter 

Om Arlas frukostundersökning  

Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Arla. Under perioden 12–23 april 2023 genomfördes sammanlagt 1051 intervjuer via internet med föräldrar till hemmavarande barn i skolåldern 6–19 år.  

Läs mer om Arlas senaste frukostundersökning  

*Nielsen, vecka 16 2023 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Arla utökar sitt frukostsortiment med goda och prisvärda Familjefavoriter. Bild: Arla
Arla utökar sitt frukostsortiment med goda och prisvärda Familjefavoriter. Bild: Arla
Ladda ned bild

Om

Arla
Arla
Rättarvägen 3
169 68 SOLNA

08−789 50 00https://www.arla.se/

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

 

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye