Arla utökar sortimentet med prisvärda frukostalternativ

För tio år sedan lanserade Arla varumärket Familjefavoriter med goda och prisvärda ostar för hela familjen. Filosofin är större familjeförpackningar till ett lägre pris, utan att tumma på vare sig smak eller kvalitet. Sedan lansering har ostarna ökat i popularitet och är i dag ett av de varumärken konsumenter helst köper*.
– När familjer började få mindre i plånboken såg vi att köpbeteendet förändrades, fler sökte sig till de billigare alternativen. Det fick oss att vilja agera, säger Maria Loxvi, ansvarig för Familjefavoriter på Arla, och fortsätter:
– Vi har en viktig roll i att stötta konsumenter som har det tufft ekonomiskt. För oss handlar det om att erbjuda ett brett sortiment av olika produkter som passar alla plånböcker. Oavsett pris är det viktigt att det ska vara både gott och näringsrikt.
För att möta det ökade intresset för prisvärda livsmedel utökar Arla nu sortimentet under varumärket Familjefavoriter och lanserar två yoghurtar och två cream cheese som passar både till frukost och mellanmål. Något Maria Loxvi tror uppskattas av många konsumenter, inte minst unga föräldrar.
– Vår senaste undersökning om frukostvanor visade att nästan var femte förälder under 35 år inte har råd att ge sina barn den frukost de behöver varje dag. Så ska det inte behöva vara.
Familjefavoriter produceras i både Sverige och Danmark. Arla är ett kooperativ som ägs av mjölkbönder och allt som produceras och säljs, oavsett land, kommer de svenska bönderna till del.
I höst planerar Arla att utöka Familjefavoriter med en till nyhet.
Om de fyra nya produkterna
Arla Familjefavoriter Yoghurt Jordgubb, 1500 g
Arla Familjefavoriter Yoghurt Exotisk, 1500 g
Arla Familjefavoriter Cream Cheese Naturell, 300 g
Arla Familjefavoriter Cream Cheese Vitlök & Örter, 300 g
De nya produkterna finns i butik sedan vecka 19. Rekommenderat pris i butik för Arla Familjefavoriter Yoghurt är 28,90 kronoroch för Arla Familjefavoriter Chream Cheese 26,50 kronor. Priserna är endast rekommendationer och butikerna sätter slutpriset för konsument.
Läs mer om Arla Familjefavoriter
Om Arlas frukostundersökning
Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Arla. Under perioden 12–23 april 2023 genomfördes sammanlagt 1051 intervjuer via internet med föräldrar till hemmavarande barn i skolåldern 6–19 år.
Läs mer om Arlas senaste frukostundersökning
*Nielsen, vecka 16 2023
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder

Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Han tar över rodret för Arla Jönköping8.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag tillträder Johan Barkinge som ny chef för Arlas mejeri i Jönköping. Han tar därmed över ledarskapet för en av Europas mest moderna anläggningar.
Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
