Elgiganten

DreamHack och Elgiganten lockar bred publik till årlig gamingfestival i Jönköping

Helgen den 16–18 juni har det åter blivit dags för tusentals gaming- och esportintresserade att vallfärda till Jönköping och Elmia för att besöka DreamHack Summer 2023, med Elgiganten som huvudsponsor och nordisk partner. DreamHack handlar om community och är en unik festival för gaming-intresserade i alla åldrar.

Kön ringlar sig lång utanför Elmia-mässan till DreamHack. Pressbild: ESL FACEIT Group

De svenska DreamHack-festivalerna lockar årligen tiotusentals besökare och är en av världens första gamingfestivaler. Nu är det dags att inviga sommarens upplaga i Jönköping som erbjuder något för alla. Bland andra välkomnas Susanne Karlsson från Ullared, även kallad "FortniteFarmor", en av världens äldsta Fortnite-spelare. Hon började som hjälpsam farmor där hon ställde upp på att öva i Fortnite med sitt barnbarn – en aktivitet som inneburit värdefull kvalitetstid tillsammans.

- Först fick jag hoppa runt och agera "måltavla", men med tiden fick jag hjälpa honom att bära saker och successivt ta mer och mer ansvar i spelet. Med tiden så blev jag såpass mycket bättre att jag inte bara fick vara med och öva utan även spela, säger Susanne Karlsson, "FortniteFarmor".

I år är Fortnite större än någonsin och DreamHack Open Featuring Fortnite inleder festivalen med ett mycket attraktivt vinnarpris.

- Ett av sommarens största dragplåster för de tävlingssugna blir utan tvekan den stora Fortnite-turneringen med en prispott på över 2,5 miljoner kronor. Det får både nuvarande och aspirerande proffs från hela världen att bege sig till Jönköping, säger Per Sjölin, kommunikationsansvarig för DreamHack på ESL FACEIT Group.

Förutom den stora Fortnite-turneringen kan besökare och deltagare bland annat ta del av det världskända LAN:et, turneringar för proffs och amatörer samt artistuppträdanden. Elgiganten erbjuder i sin tur en mängd olika populära aktiviteter och öppnar pop-up butiken på 900 kvm fylld av gamingprodukter och mässerbjudanden. På söndagen kan barnfamiljer ta del av en rad aktiviteter speciellt utformade för dem.

Om Elgiganten och DreamHack

Sedan juni 2020 är Elgiganten huvudsponsor och nordisk partner till DreamHack-festivalerna. Mer information om partnerskapet finns att läsa  här. Allt det senaste om sommarens festival som går av stapeln den 16–18 juni på Elmia kongresscenter i Jönköping finns att läsa på dreamhack.com/summer. Sajten uppdateras regelbundet med nytt innehåll och spännande aktiviteter.

Följ Elgiganten

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

Elgiganten presenterar räkenskapsåret 2023/2024 – fortsätter att stärka sin position på marknaden27.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 27 juni 2024, presenterar Elgiganten i Sverige sitt resultat för 2023–2024. Trots ett utmanande år för detaljhandeln har Elgiganten fortsatt att stärka sin position på marknaden och satsat på flera nya områden. Bolagets totala omsättning uppgick till 15 562 000 000 SEK, och rörelseresultatet summeras till 107 MSEK. Kategorierna vitvaror och kök blev årets stora vinnare med en omsättningsökning på 3 % vardera.

DreamHack och Elgiganten bjuder in till årets upplaga av DreamHack Winter – över 50 000 deltagare förväntas besöka festivalen22.11.2023 09:50:00 CET | Pressmeddelande

Gamingfestivalen DreamHack Winter lockar såväl amatörer som e-sportsproffs och fler än 50 000 deltagare väntas dyka upp under helgen. Elgiganten, som är festivalens huvudsponsor, har i år en större butik än någonsin tidigare. På plats i Jönköping finns bland annat L22, Matinbum och den nya ambassadören FortniteFarmor som jobbar för att minska utanförskapet digitalt – både för äldre och barn.