Din elektronik kan sluta fungera när 2G/3G-näten stängs ner
Mobilnäten 2G och 3G kommer att stängas ner helt innan utgången av 2025. Det innebär att mobiler och annan teknisk utrustning som enbart fungerar via de två mobilnäten i värsta fall kan sluta fungera. Därför är det dags att kontrollera om din utrustning klarar uppgraderingen.
De allt högre kraven på snabb kommunikation gör att tekniken i näten behöver uppgraderas till 4G/5G. Uppgraderingen innebär att utrustning som styrs via mobilnätet kan sluta fungera om det inte går att uppgradera till de nyare näten. Det kan till exempel handla om robotgräsklippare, hemlarm och routrar.
Exempel på utrustning som kan beröras:
- Äldre mobiltelefoner, datorer och surfplattor med SIM-kort
- Routrar och USB-donglar
- Fjärrstyrda värmepumpar
- Hemlarm
- Robotgräsklippare
- Spårtaggar för bilar, cyklar och djur
- Videoövervakning
- Åtelkameror
- Personlarm
- Trygghetstelefoner
- Nödsamtal från bilar (sk. eCall)
Eftersom nedstängningen redan har påbörjats är det läge att kontrollera din mobil eller annan utrustning som kopplas till mobilnätet. Titta i manualen eller sök på nätet och leta efter exempelvis GSM, 2G, 3G, 4G (alternativt LTE) och 5G. Finns bara GSM, 2G och/eller 3G så klarar utrustningen antagligen inte de nya näten.
Även ny utrustning kan påverkas
Om du ska köpa ny utrustning är det viktigt att du kontrollerar att det finns stöd för 4G/5G. Det kan du göra genom att titta i beskrivningen, står det inget om 4G/5G finns det förmodligen inget stöd för de näten. Om ett företag sålt varor som inte har stöd för 4G/5G och inte informerat dig om det är varan felaktig enligt Konsumentverkets bedömning. Då ska du reklamera varan.
Våra bästa tips:
- Kontrollera att din utrustning har stöd för 4G/5G.
- Om stöd saknas, undersök om utrustningen kan uppgraderas eller om du behöver köpa ny.
- Undersök om dina abonnemang och SIM-kort har stöd för 4G/5G. Det har alla stora operatörers abonnemang.
- Om du ska köpa ny utrustning, var noga med att kontrollera att den har stöd för 4G/5G.
- Om utrustningen saknar stöd för 4G/5G, och du inte har fått information om det, reklamera hos företaget.
Källa: Konsumentverket, Post- och telestyrelsen
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt: Henric Jonsson, konsumentvägledare, och Magnus Karpe, jurist, via Konsumentverkets presstjänst 054-194020
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum