Din elektronik kan sluta fungera när 2G/3G-näten stängs ner
Mobilnäten 2G och 3G kommer att stängas ner helt innan utgången av 2025. Det innebär att mobiler och annan teknisk utrustning som enbart fungerar via de två mobilnäten i värsta fall kan sluta fungera. Därför är det dags att kontrollera om din utrustning klarar uppgraderingen.
De allt högre kraven på snabb kommunikation gör att tekniken i näten behöver uppgraderas till 4G/5G. Uppgraderingen innebär att utrustning som styrs via mobilnätet kan sluta fungera om det inte går att uppgradera till de nyare näten. Det kan till exempel handla om robotgräsklippare, hemlarm och routrar.
Exempel på utrustning som kan beröras:
- Äldre mobiltelefoner, datorer och surfplattor med SIM-kort
- Routrar och USB-donglar
- Fjärrstyrda värmepumpar
- Hemlarm
- Robotgräsklippare
- Spårtaggar för bilar, cyklar och djur
- Videoövervakning
- Åtelkameror
- Personlarm
- Trygghetstelefoner
- Nödsamtal från bilar (sk. eCall)
Eftersom nedstängningen redan har påbörjats är det läge att kontrollera din mobil eller annan utrustning som kopplas till mobilnätet. Titta i manualen eller sök på nätet och leta efter exempelvis GSM, 2G, 3G, 4G (alternativt LTE) och 5G. Finns bara GSM, 2G och/eller 3G så klarar utrustningen antagligen inte de nya näten.
Även ny utrustning kan påverkas
Om du ska köpa ny utrustning är det viktigt att du kontrollerar att det finns stöd för 4G/5G. Det kan du göra genom att titta i beskrivningen, står det inget om 4G/5G finns det förmodligen inget stöd för de näten. Om ett företag sålt varor som inte har stöd för 4G/5G och inte informerat dig om det är varan felaktig enligt Konsumentverkets bedömning. Då ska du reklamera varan.
Våra bästa tips:
- Kontrollera att din utrustning har stöd för 4G/5G.
- Om stöd saknas, undersök om utrustningen kan uppgraderas eller om du behöver köpa ny.
- Undersök om dina abonnemang och SIM-kort har stöd för 4G/5G. Det har alla stora operatörers abonnemang.
- Om du ska köpa ny utrustning, var noga med att kontrollera att den har stöd för 4G/5G.
- Om utrustningen saknar stöd för 4G/5G, och du inte har fått information om det, reklamera hos företaget.
Källa: Konsumentverket, Post- och telestyrelsen
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt: Henric Jonsson, konsumentvägledare, och Magnus Karpe, jurist, via Konsumentverkets presstjänst 054-194020
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag3.3.2025 09:19:52 CET | Pressmeddelande
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner6.2.2025 09:10:29 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter31.1.2025 09:26:56 CET | Pressmeddelande
För snart ett år sedan friade Högsta domstolen Svea bank för deras förseningsavgifter för blancolån, men menade samtidigt att saken borde prövas igen av lägre instans – och ur ett annat perspektiv. Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit fram till att avtalsvillkoret om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Fortsatta brister med marknadsföring av reapriser – nu ingriper Konsumentverket mot flera företag20.1.2025 09:36:37 CET | Pressmeddelande
Många e-handelsföretag som lockar med rea lever fortfarande inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum