Skydda våra museer från aktivism och förstörelse

I onsdags blev två personer från gruppen "Återställ våtmarker" gripna efter att ha vandaliserat en Monet-tavla på Nationalmuseum. Vandalism och bristande respekt mot konst och museiföremål förklätt till miljöaktivism är lika oacceptabel som all annan vandalism.

Redan förra året såg vi hur liknande aktivistgrupper runt om i världen vandaliserade museiföremål och kulturarvsföremål som en del av sin strategi för att få uppmärksamhet. För att förebygga detta problem i Sverige föreslog vi att museerna skulle tilldelas resurser för att skydda sina föremål från vandalism.

Nu måste regeringen agera och undersöka vilka åtgärder som krävs för att säkerställa att svenska museiföremål är skyddade och inte blir mål för dessa individers aktivism. Det är dags att inleda en dialog med svenska museer och tillhandahålla medel för att försvåra och stoppa denna form av "aktivism". Som ett samarbetsparti till regeringen är vi öppna för samtal med kulturministern om hur vi bäst kan säkerställa att en sådan händelse som denna endast blir en engångsföreteelse.

Alexander Christiansson, kulturpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna kommenterar:

-          Ingen har rätt att bryta mot lagar och regler för att man har en stark åsikt. Att dessa snöflingor tycks ha fått för sig något annat motiverar bara än mer att vi från politiken och samhällets sida ska sätta ned foten extra hårt.

-          Det ska vara nolltolerans mot den här typen av gränslöst beteende och dessa individer ska möta så pass hårda straff att de tänker till en extra gång innan de väljer att förstöra saker som inte tillhör dem.

-          Vi kommer inte att stå tysta och låta ligister förvandla våra museer till en arena för förstörelse – vi ska värna om våra museiföremål med all vår kraft.

Sverigedemokraterna startar kyrkopolitiskt förbund12.2.2024 14:09:06 CET | Nyheter

Sverigedemokraterna tar idag ett viktigt steg mot att ytterligare stärka och fördjupa sitt engagemang för Sveriges kristna värdegrund och kulturarv genom att officiellt starta ett kyrkopolitiskt förbund inom partiet. Detta nya förbund syftar till att samordna och intensifiera arbetet med de frågor som hanteras inom kyrkan på ett sätt som både respekterar den kristna trostraditionen och möter dagens utmaningar. Initiativet till det kyrkopolitiska förbundet kommer i ett läge där intresset och engagemanget för kyrkans roll i samhället växer inom partiet. - Jag är glad över att vi tar steget att upprätta ett förbund inom Sverigedemokraterna. Det är många inom partiet som är starkt engagerade för vår kristna värdegrund, vårt kristna kulturarv och de frågor som hanteras inom kyrkan, säger Daniel Engström, gruppledare SD Kyrkomötesgrupp. Förbundet är tänkt att fungera som en bro mellan den traditionella kyrkopolitiken och partiets bredare politiska agenda, och därmed erbjuda en plattform för

Årets PISA-rapport visar på resultatet av den socialdemokratiska flumskolan5.12.2023 15:09:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterades den senaste PISA-rapporten, där svenska elevers kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap utretts. Utredningen är utförd under den senare delen av Socialdemokraternas åtta år i regering, våren 2022. Resultatet vittnar om omfattande problem i den svenska skolan – problem som kan kopplas dels till Socialdemokraternas flumskola, dels till den massinvandringspolitik som varit rådande i Sverige under mycket lång tid.