Tekniska verken och Stockholm Exergi i samarbete för att digitalisera fjärrvärmen
Stockholm Exergi har sedan 2017 utvecklat en digital plattform som kallas Intelligy Solutions. Plattformen gör att Stockholm Exergi idag kan erbjuda sina kunder en rad olika digitala tjänster som gör det enkelt och bekvämt att styra fjärrvärmen. Till exempel så använder över 2000 kundfastigheter i Stockholm idag tjänsten Värmeoptimering som energieffektiviserar fjärrvärmeanvändningen med upp till 10 procent. Dessutom skapar de digitala lösningarna möjligheter för hela fjärrvärmesystemet i form av säkrare leveranser och effektivare resursanvändning.
Genom att inleda samarbete med Stockholm Exergi vill Tekniska verken utveckla möjligheten för fastighetsägare och företagskunder att optimera sin värme- och varmvattenanvändning, och samtidigt skapa möjligheter för att effektivisera det regionala fjärrvärmesystemet. Tanken är att systemet först ska installeras hos ett tiotal kunder i Linköping. Därefter görs en gemensam utvärdering, innan projektet går in i nästa fas.
– Det här avtalet är ett steg i vår resa mot fler digitala kundgränssnitt, där vi vill skapa möjligheter för våra kunder att utveckla och följa sin värmeförbrukning samtidigt som vi alla kan dra nytta av att fjärrvärmen effektiviseras, säger Michael Fahlström, affärsområdeschef Värma & kyla på Tekniska verken.
– Jag ser fram mot att de första installationerna startar och att tillsammans med våra kunder se nyttan av plattformen, fortsätter han.
Tekniska verken är ett av de första företagen som Stockholm Exergi inleder ett större samarbete med kring Intelligy Solutions.
– Det är väldigt betydelsefullt för oss att Tekniska verken har förtroende för oss och den lösning som vi har utvecklat. Vi kan nu tillsammans driva digitaliseringen framåt och skapa nya nyttor som på kort och lång sikt möter fjärrvärmekundernas behov, säger Carl Lidholm, försäljningschef på Stockholm Exergi.
Fakta - Intelligy Solutions
Intelligy Solutions är en digital plattform som ger fastighetsägare möjlighet att på ett smart sätt styra och optimera fastighetens energiförbrukning för att på det sättet få ett önskvärt inomhusklimat samtidigt som värmeanvändningen blir effektiv. Genom att koppla upp digitala enheter, så kallade gateways, i fastigheternas fjärrvärmecentraler kan kunden använda olika digitala tjänster. Användningen av den digitala plattformen tillsammans med gateways gör det också möjligt att optimera fjärrvärmesystemet för resurseffektiv produktion och ökad leveranssäkerhet av fjärrvärme vid mer utmanande situationer som inte går att planera för.
För mer information, kontakta gärna:
Michael Fahlström, affärsområdeschef Värme och kyla, Tekniska verken
Telefon: 013-20 90 42
E-post: michael.fahlstrom@tekniskaverken.se
Carl Lidholm, försäljningschef Stockholm Exergi
Telefon: 070-670 15 94
E-post: carl.lidholm@stockholmexergi.se
Bilder
Om
Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra
211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se
Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00
Följ Tekniska verken i Linköping
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tekniska verken i Linköping
Kunden i fokus när Tekniska verken samlar sig under ett varumärke13.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Med fokus på kunderna kommer Tekniska verken vid årsskiftet att samla merparten av koncernens dotterbolag under ett och samma varumärke. Målet är att gemensamt skapa ännu bättre förutsättningar att möta behov från kunder, ägare och näringsliv.
Tekniska verken besiktigar elnätsledningar med drönare efter ovädret Jakob5.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Med anledning av de hårda vindar som rådde under torsdag och fredag förra veckan inleder Tekniska verken nu en besiktning av luftburna elnätsledningar i Linköping. Besiktningen, som görs med drönare, pågår under vecka 45 och 46.
Höjd beredskap inför blåsigt dygn31.10.2024 16:08:07 CET | Pressmeddelande
SMHI har utfärdat en varning för mycket hårda vindar och stormbyar i Tekniska verkens och MSE:s elnätsområden under torsdag kväll och natten mot fredag. Därför höjs beredskapen för att kunna hantera eventuella strömavbrott.
MSE inför resurseffektiva drönare istället för helikoptrar vid besiktningar23.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu ska eldrivna drönare utrustade med kamera inspektera de 45 kilometer långa, luftburna elnäten i Mjölby. Utfasningen av helikoptrar i besiktningsarbetet ger stora miljövinster och ökar säkerheten för elnätsmontörerna. Djur som betar i hagar längs elnäten störs heller inte av de starka ljud som helikopterbesiktningar medför.
Ny kamera filmar och artbestämmer fiskarna i Stångån3.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu kan alla som vill följa Stångåns fiskar online. Tack vare fiskvägen vid Nykvarnsholmen i centrala Linköping tar sig varje dag många fiskar och andra vattenlevande arter förbi Tekniska verkens vattenkraftverk och den damm som utgör vandringshinder. För att ta reda på hur många och vilka arter som passerar, har en ny AI-undervattenskamera installerats i fiskvägens övre del. Kameran med livedata filmar fiskarna online för att följa upp den biologiska mångfalden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum