Rekordår – Lidl Sverige växte med 18 procent 2022/23

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2022 – 28 februari 2023, är nu klara. Nettoomsättningen ökade med 2,5 miljarder kronor, från 14,2 miljarder kronor till 16,7 miljarder. Vilket är en ökning på nästan 18 procent (jämfört med 7 procent ökning föregående år).

– 2022/23 hade vi den största ökningen av omsättning på åtta år. Vi fördubblade vår tillväxttakt i jämförelse med förra året. Och växer betydligt snabbare än övriga marknaden. Det visar att konsumenterna uppskattar vårt arbete att erbjuda mat av högsta kvalitet till branschen bästa pris och är samtidigt ett gott betyg till våra medarbetare och vår affärsmodell, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.

Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, det vill säga 18 procent jämfört med 6,8 procent. Det är sjätte året i rad som Lidl Sverige växer snabbare än resten av branschen. Nu har företaget fördubblat sin omsättning på 7 år. Tillväxten är främst driven av organisk tillväxt med fler kunder i de befintliga butikerna, under affärsåret växte Lidl med ytterligare en butik. Lidl Sverige har idag 205 butiker.

Resultatet förbättrades från en förlust på 132 miljoner kronor till en förlust på 19 miljoner kronor 2022/23. Antalet anställda ökade från 3 560 till 3 701.

– Den trend som vi sett under de senaste åren där fler konsumenter bryter sina vanor och rutiner har accelererat under hösten och vintern. Vi har under de senaste månaderna sett en fantastisk tillströmning av nya kunder till våra butiker. Vårt initiativ för att dämpa prisökningarna och bidra till ett minskat tryck på de svenska hushållens plånböcker togs emot väl, fortsätter Jakob Josefsson.

Lidl Sverige har en tydlig ambition att växa. Nyligen publicerade företaget en lista med 91 städer där de önskar etablera sig under de kommande åren. Det långsiktiga målet är att livsmedelskedjan ska ha 300 butiker.

Under våren introducerades det nya varumärket Matriket. Under Matriket samlar nu Lidl Sverige alla sina egna produkter som har ”Från Sverige”-märkningen. Det innebär att de är odlade, producerade, födda och uppfödda i Sverige. Här finns mejeriprodukter, spannmål, bröd, grönsaker och chark. På sikt kommer Matriket innehålla över 250 produkter, det gör varumärket till det med flest produkter med ”Från Sverige”-märkning i landet.

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.

Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.