Oklara villkor i låneskydd
Konsumentverket har granskat tio långivare som erbjuder en försäkring kopplad till lånet. Granskningen visar att det kan vara snårigt för konsumenten att förstå vad försäkringen omfattar.
Om du tar ett lån erbjuds du ofta en försäkring kopplad till lånet. Produkten kallas betalskyddsförsäkring, låneskydd eller liknande namn och hör till vanliga blancolån eller konsumentkrediter. Tanken är att du ska kunna få hjälp att betala på lånet om du blir sjuk och inte kan jobba eller blir arbetslös.
Kollar inte så noga
–Försäkringar generellt upplevs ofta som en ganska krånglig och tråkig produkt av konsumenterna. Det gör att färre tar sig tid att verkligen sätta sig in i vad försäkringen gäller för – och vad den inte täcker, säger Joel Westerlund, jurist på Konsumentverket.
Det innebär att konsumenter riskerar obehagliga överraskningar om det visar sig att försäkringen innehåller undantag och det inte blir någon ekonomisk hjälp med lånet, trots att man har betalat för försäkringen.
Missförstånd vid telefonsälj
Konsumentverket fann andra brister både vid försäljningen, som ofta sker via telefonförsäljning, och i villkoren. Att hasta igenom villkoren kan leda till missförstånd hos den som blir uppringd.
Marknadsföringen av försäkringen innehåller också ibland svepande formuleringar som lovar ett bättre skydd än vad försäkringen ger.
Granskningen visar även på stora skillnader i pris, vilka anställningar som godkänns. karenstid och hur omfattande arbetslösheten måste vara för att man ska kunna få någon ersättning från försäkringen.
Bra försök förklara
Myndigheten konstaterar att det är svårt att ta fram en enkel och kortfattad information om något som är komplext och innehåller många undantag och begränsningar. Flera företag försöker ändå göra det lättare genom att bland annat förklara svåra ord och begrepp och ge konsumenterna faktablad för försäkringen.
Fortsatt granskning
I de fall Konsumentverket uppmärksammat brister som strider mot lagen kontaktas företagen och tillsynsärenden inleds. Myndighetens förhoppning är att företagen självmant rättar till de brister som den inledande granskningen pekat på.
Nyckelord
Kontakter
Pressinformation: kontakta Joel Westerlund, jurist, Konsumentverket, via presstjänsten tfn 054-194020
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar6.5.2025 10:28:54 CEST | Pressmeddelande
Hoppborgar som inte sitter fast ordentligt riskerar att blåsa i väg eller välta. Barnen i hoppborgen kan skadas allvarligt. Stickprovskontroller visar att problemen finns kvar.
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum