Oklara villkor i låneskydd
Konsumentverket har granskat tio långivare som erbjuder en försäkring kopplad till lånet. Granskningen visar att det kan vara snårigt för konsumenten att förstå vad försäkringen omfattar.
Om du tar ett lån erbjuds du ofta en försäkring kopplad till lånet. Produkten kallas betalskyddsförsäkring, låneskydd eller liknande namn och hör till vanliga blancolån eller konsumentkrediter. Tanken är att du ska kunna få hjälp att betala på lånet om du blir sjuk och inte kan jobba eller blir arbetslös.
Kollar inte så noga
–Försäkringar generellt upplevs ofta som en ganska krånglig och tråkig produkt av konsumenterna. Det gör att färre tar sig tid att verkligen sätta sig in i vad försäkringen gäller för – och vad den inte täcker, säger Joel Westerlund, jurist på Konsumentverket.
Det innebär att konsumenter riskerar obehagliga överraskningar om det visar sig att försäkringen innehåller undantag och det inte blir någon ekonomisk hjälp med lånet, trots att man har betalat för försäkringen.
Missförstånd vid telefonsälj
Konsumentverket fann andra brister både vid försäljningen, som ofta sker via telefonförsäljning, och i villkoren. Att hasta igenom villkoren kan leda till missförstånd hos den som blir uppringd.
Marknadsföringen av försäkringen innehåller också ibland svepande formuleringar som lovar ett bättre skydd än vad försäkringen ger.
Granskningen visar även på stora skillnader i pris, vilka anställningar som godkänns. karenstid och hur omfattande arbetslösheten måste vara för att man ska kunna få någon ersättning från försäkringen.
Bra försök förklara
Myndigheten konstaterar att det är svårt att ta fram en enkel och kortfattad information om något som är komplext och innehåller många undantag och begränsningar. Flera företag försöker ändå göra det lättare genom att bland annat förklara svåra ord och begrepp och ge konsumenterna faktablad för försäkringen.
Fortsatt granskning
I de fall Konsumentverket uppmärksammat brister som strider mot lagen kontaktas företagen och tillsynsärenden inleds. Myndighetens förhoppning är att företagen självmant rättar till de brister som den inledande granskningen pekat på.
Nyckelord
Kontakter
Pressinformation: kontakta Joel Westerlund, jurist, Konsumentverket, via presstjänsten tfn 054-194020
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum