Arla

Arlas mejeri i Linköping tar gräddfilen till midsommar

Dela

Jordgubbstårta, sill, färskpotatis och – gräddfil. I över 70 år har gräddfilen haft en given plats på midsommarbordet och i år är inget undantag. Skillnaden är att mejeriet i Linköping nu gör all Arlas gräddfil för den svenska marknaden. Bara inför midsommar produceras 4,3 miljoner förpackningar, cirka 25 procent av den totala årsvolymen.

I morgon firas det midsommar runtom i landet, en högtid med mattraditioner som sträcker sig långt bak i tiden. Att många vill ha gräddfil till sillen är tydligt på mejeriet i Linköping som sedan i höstas producerar all Arlas gräddfil för den svenska marknaden. Totalt rör det sig om mer än 16 miljoner förpackningar med gräddfil under ett år, varav cirka 4 300 000 produceras enbart till midsommarfirandet. 

– Alla medarbetare här på mejeriet har verkligen växlat upp och med bara en dag kvar till firandet så kan vi stolt säga att vi klarade det. Om prognosen går rätt ut ska ingen behöva äta sill och potatis utan gräddfil, säger Steen Smed Schütze, mejerichef Arla Linköping.   

Sommaren 1952 lanserade Arla sin gräddfil. Då marknadsfördes den som en sommarprodukt som passade både till mat och dessert, och inte minst till midsommarsillen. I dag används gräddfil året runt men den överlägset största toppen är under midsommar då Arla säljer gräddfil motsvarande cirka 25 procent av den totala årsvolymen. 

Till Arla i Linköping kommer varje år cirka 230 miljoner liter mjölk. Inne på mejeriet görs den om till över 300 olika mejeriprodukter. Och allt går i en rasande fart. Att fylla 19 000 bägare med gräddfil tar ungefär en timme.  

Trots de stora volymerna av gräddfil är det yoghurt som är anläggningens största bidrag till de svenska mejerihyllorna. Mer än hälften av allt som produceras är yoghurt. Och nästan all mjölk som används kommer från östgötska bönder.  

Läs mer om gräddfilens historia 

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye