Karl Jansson ny CIO för Lernia

Den 14 augusti börjar Karl Jansson som CIO för Lernia. Karl kommer att ingå i koncernledningen.

Inrättandet av en CIO-roll i koncernledningen är ett viktigt led i Lernias satsning och utvecklingsarbete inom digitalisering, AI-baserad teknik och tjänster samt IT-infrastruktur för att bygga en stabil plattform för ytterligare innovation och utveckling av Lernias olika tjänster inom kompetensförsörjning.

Karl kommer att ta över ansvaret för IT-organisationen från Johan Skoglund, chef SSC.

– Det känns väldigt bra att Karl snart blir en del av vår koncernledning. Hans långa erfarenhet blir ett positivt tillskott i vårt framtida utvecklingsarbete i en allt mer digitaliserad värld. Varmt välkommen till Lernia önskar vi Karl Jansson, säger Veronica Rörsgård, vd.

Karl Jansson har 20 års erfarenhet från olika ledande roller inom IT och kommer närmast från Semantix där han arbetat som både CIO och VP Community Interpreting Technology med ledning och utveckling av Semantix digitala strategi, informationssäkerhet, IT integration av förvärvade bolag och haft helhetsansvar för IT-leveransen.

– Jag ser fram mot att få använda min erfarenhet av att utveckla och bygga en IT-organisation med engagerade team som arbetar tillsammans med affärsdivisionerna med att utveckla affärerna och Lernias digitala strategi och erbjudande. Lernia har ett mycket spännande uppdrag i att kompetensförsörja sina kunder i en tid då digitaliseringen och den industriella utvecklingen påverkar behovet av kompetensförsörjningen mer än någonsin, säger Karl Jansson, tillträdande CIO.

OM LERNIA

Lernia utvecklar framtidens arbetskraft. Det gör vi genom att utbilda, matcha, bemanna och rekrytera. Snabbt och utan krångel löser vi arbetsmarknadens behov så att människor och företag kan nå sin fulla potential. Det har varit vår uppgift i över hundra år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. 13 700 personer fick möjlighet till nytt jobb genom våra tjänster. Läs mer på lernia.se

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.