Ny undersökning: En av tio svenskar har inte tillgång till ny teknik – känner sig isolerade

Digitaliseringen fortsätter att revolutionera både vardag och arbetsliv. Men alla har inte resurser nog att ta del av den snabba utvecklingen. En tiondel av svenskarna säger att de känner sig isolerade för att de inte har tillgång till ny teknik. Det visar en färsk undersökning från YouGov som är genomförd på uppdrag av Elgigantens årliga rapport: Digitalt utanförskap.

Den ekonomiska osäkerheten, både nationellt och globalt samt ökade levnadskostnader påverkar svenskarna på många olika sätt. I Elgigantens årliga rapport Digitalt utanförskap kartläggs hur det ekonomiska läget får konsekvenser när omkring hälften, 48 procent, säger att de har avstått från att köpa teknik de senaste två åren – av ekonomiska skäl. Var femte svarar i samma undersökning att de måste avstå från resor, kläder, eller andra hushållsinköp om de skulle behöva investera i ny teknik som barnen har behov av för att klara skolarbetet.

Sedan 2008 ges rapporten Digitalt utanförskap ut av Elgiganten som ett sätt att belysa och stävja det digitala utanförskapet i Sverige. Undersökningen handlar om attityder, kunskap och användning kopplad till teknik och elektroniska produkter i hemmet. Rapporten är en del av hemelektronikkedjans arbete för att ingen ska hamna utanför i den snabba tekniska utvecklingen i samhället.

- Det är självklart att digitaliseringen både förenklar och förbättrar livet för oss – men att den också är utmanande. Vissa grupper har det tuffare än andra och löper större risk att hamna utanför, som exempelvis barn och unga i ekonomiskt utsatta familjer. Vi är många aktörer som kan och bör agera för ett mer inkluderande digitalt samhälle, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Människor som saknar kunskap, eller tillgång till ny teknik, riskerar att hamna i ett så kallat digitalt utanförskap. Då uppstår det klyftor mellan dessa samhällsgrupper.

- För oss är detta en prioriterad fråga och ett exempel är att vi fortsätter stötta föreningen Barnens Dator, som samlar in, återställer och reparerar gamla datorer och skänker till barn i familjer som inte har råd med en egen dator. Under förra året donerade vi runt 100 datorer till föreningen för att stötta barn och unga, säger Niclas Eriksson.

Rapporten om digitalt utanförskap 2023 genomfördes av YouGov under perioden 24 mars till 25 april 2023, och omfattar 4 048 svenska, norska, danska och finska respondenter över 18 år. Undersökningen innehåller frågor som I vilken grad upplever du att tillgång till, och kunskap om teknik och digitala verktyg, har skapat en digital klyfta i dagens samhälle?” och ”Har du avstått från att köpa elektroniska produkter under de två senaste åren för att du tror att du inte har råd med dem?

Läs hela rapporten här: https://www.elgiganten.se/hallbarhet/digitalt-utanforskap-rapport