Onlineresebyråer lovar skärpning
Många som köpt sin flygbiljett av en onlineresebyrå har fått vänta länge på att få pengarna tillbaka när flyget ställts in. Men efter en gemensam EU-insats med Konsumentverket i spetsen lovar nu företagen återbetalning inom sju dagar från att de mottagit pengarna från flygbolaget.
Under pandemin ställdes mängder av flygningar in och flygresenärer fick vänta länge på återbetalning. Resenärer som köpt sina biljetter via en onlineresebyrå har i anmälningar beskrivit att de inte fått sina pengar återbetalda och att resebyrån och flygbolaget skyller på varandra. Det visade sig också att många hade problem med att komma i kontakt med resebyrån.
Av den anledningen inleddes för snart ett år sedan en EU-gemensam tillsynsinsats mot tre onlineresebyråer: Etraveli (har varumärken som Seat24, Supersavertravel), Edreams (har bla varumärket Travellink) och Kiwi.
Efter dialog med bolagen har de gått med på att informera om sina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadresser) på sina webbplatser. Bolagen har också gått med på att rensa sina backlogs vad gäller återbetalningar samt återbetala konsumenter inom sju dagar vid inställda flyg från att de mottagit pengarna från flygbolaget.
Bolagen kommer även ge bättre information om rättigheter vid inställda flyg.
Nyckelord
Kontakter
Kontakt för medierna: Juristerna Maja Lindstrand och Fanny Forsling via Konsumentverkets presstjänst 054-19 40 20
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum