SEAT har Sveriges nöjdaste kunder

SEAT har Sveriges nöjdaste bilägare, enligt Sifos senaste undersökning som gjorts på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil.
  • SEAT hamnar på första plats i Kvdbils konsumentundersökning om vilket bilmärke som har nöjdast kunder.
  • 95% av SEAT-ägarna ger sina bilar ett betyg mellan 8-10, en nöjdhetsgrad som tar märket högst upp på listan, följt av Mercedes och BMW.

För första gången står SEAT som vinnare i Kvdbils konsumentundersökning om vilket bilmärke som har de nöjdaste kunderna. I undersökningen har över 1000 bilägare betygsatt sina bilar på en skala från 1 till 10, där 10 representerar högsta nöjdhet. 95 procent av SEAT-ägarna ger sina bilar ett betyg mellan 8 och 10 vilket är en imponerande nöjdhetsgrad.

“Vi är väldigt stolta över att SEAT har Sveriges nöjdaste bilägare! Det här är ett kvitto på att SEATs säkra och högkvalitativa produkter ihop med de svenska återförsäljarna har förmågan att möta kundernas behov och förväntningar. Vi har sedan länge även ett Trygghetspaket som standard, med förlängd garanti och fri service, det tror jag betyder mycket för våra kunder.” säger Per Brinkenberg, Märkeschef på SEAT Sverige och fortsätter, ”Vi vill rikta ett stort tack dels till SEAT-ägarna som deltagit i undersökningen och dels till de som dagligen skapar nöjda kunder, våra fantastiska återförsäljare.”

Nöjdaste bilägarna i Sverige
Andel (%) som gett sin bil betyget 8-10 på en 10-gradig skala, där 10 är bäst. Tidigare placering inom parentes.

1. (16) Seat

67 %

19. (19) Citroën

62 %

”SEAT tar ett jättekliv och kan nu stoltsera med att ha Sveriges nöjdaste bilägare”, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1020 personer i åldern 18–79 år, som alla har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel. Läs Kvdbils pressmeddelande här.

SEAT är ett av Spaniens mest ikoniska och välkända internationella varumärken. SEAT grundades för över 70 år sedan och har varit en del av människors liv i generationer. Med sin iögonfallande design skapad i Barcelona är SEAT porten in för nya kunder till Volkswagen-koncernen.

SEAT erbjuder flera drivlinor i sitt modellprogram, från effektiva förbränningsmotorerna till mild- och laddhybrider. SEAT Ibiza är märkets ungdomliga bil; SEAT Arona är en mångsidig stads-SUV; SEAT Leon och Leon Sportstourer är rymliga och sportiga kompaktbilar; SEAT Ateca är SUV:en med modern och slående design och SEAT Tarraco är märkets stora SUV.

Under 2022 stod SEATs tre SUV:ar för mer än hälften av varumärkets försäljning.

SEAT S.A.: det förflutna, nuet och framtiden för mobiliteten i Spanien12.5.2023 12:36:28 CEST | Pressmeddelande

Det förflutna, nuet och framför allt framtiden för SEAT S.A. möttes på bilmässan Automobile Barcelona. Under evenemanget gick företaget igenom sin mer än 70-åriga historia och firade 30 år i Martorell. Dessutom presenterades CUPRA Tavascan och den virtuella konceptbilen CUPRA DarkRebel. Företaget meddelade också att dess nya urbana elbil kommer att tillverkas i Martorell och får namnet CUPRA Raval.