Svårt att öka antalet godstransporter på järnväg
Godstransportköpare ser stora möjligheter att frakta mer gods på järnvägen – men bristen på kapacitet och punktlighet ses som hinder. Det framkommer i Transportsstyrelsens nya rapport: Godstransportköparnas syn på järnvägsmarknaden 2022.
![Godsvagnar på en bangård.](/data/images/public/3235769/3355985/c83c5b1b-a8b4-4590-a2e3-af028d775ff8-w_720.jpg)
Vartannat år gör Transportstyrelsen en kvalitativ marknadsundersökning bland godstransportköpare för att få deras syn på hur det fungerar att frakta varor på järnväg. Rapporten bygger på denna undersökning.
Rapporten lyfter fram att de som köper godstransporter ser att järnvägens stordriftsfördelar framför allt kommer till sin rätt vid längre sändningar av tungt och volymkrävande gods. De ser också positivt på möjligheten att frakta mer gods på järnvägen i framtiden, då det ses som ett bra val ur miljöhänsyn. Att flytta över gods från väg till järnväg är nödvändigt för att etappmålet om att minska inrikes transporters växthusgasutsläpp ska kunna nås.
– Det är därför oroande att de upplever att utvecklingen i branschen stagnerat och att järnvägen snarare har förlorat i konkurrenskraft jämfört med godstransporter på väg, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transsportstyrelsen.
Lågt förtroende och stagnerad utveckling
Järnvägen ses idag inte som ett reellt alternativ när det är kritiskt att godset kommer fram i tid. Synpunkterna om brist på tillförlitlighet är inte nya. De har framförts i tidigare rapporter, det vill säga också innan Trafikverkets nya planeringssystem, Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK), sjösattes. Problemen med bland annat sena körplaner och omfattande väntetider på mötesstationer har förvärrats ytterligare efter att det nya planeringssystemet infördes.
Till följd av Trafikverkets omfattande planeringsproblem har därför aktörernas förtroende för järnvägen försämrats ytterligare den senaste tiden. När intervjuerna genomfördes uttryckte godstransportköparna att problemen lett till att planeringen av transporter försvårats och gett ökade kostnader. I förlängningen riskerar detta att leda till att järnvägen väljs bort till förmån för väg.
Ett annat hinder som tas upp i rapporten rör järnvägens kapacitet, där vissa menar att det idag saknas tillräcklig kapacitet för att möta deras behov. Andelen gods som går på järnväg har varit relativt konstant över tid.
– De som köper godstransporter ser stora möjligheter att frakta mer gods på järnvägen i framtiden än vad som görs idag. Det kräver dock att utveckling sker, säger Jonathan Sundin.
Nyckelord
Kontakter
Jonathan SundinUtredareTransportstyrelsen
Tel:010-495 55 56jonathan.sundin@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seLänkar
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
20 000 körkort återkallade under första halvåret23.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024. Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.
Återkallat tillstånd för snöskoterutbildare i norra och Mellansverige3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
En snöskoterutbildare lever inte upp till kraven som ställs för att få utbilda. ”Det handlar om att kunna leverera en god utbildning som främjar trafiksäkerheten. Som tillståndshavare inom förarutbildningen är det grundläggande att ha rutiner för egenkontroll som säkerställer att verksamheten bedrivs enligt fastställda krav,” säger Björn Strandh, sektionschef vid Transportstyrelsen.
Försöksverksamhet för tunga lastbilar på alternativa bränslen1.7.2024 08:14:00 CEST | Nyheter
Från och med den 1 juli kan nu Transportstyrelsen pröva ansökningar till en ny försöksverksamhet. Tillståndet gör det möjligt för organisationer att få undantag från körkortslagen för deras förare med körkortsbehörighet B att köra tyngre lastbilar (totalvikt på 4 250 kilogram) som drivs med el, gas eller är hybrid.
Ingen omkom inom yrkessjöfarten24.6.2024 08:58:55 CEST | Pressmeddelande
Under förra året var det ingen som omkom inom yrkessjöfarten, och färre personer rapporterades skadade. Inom fritidssjöfarten ökade däremot antalet omkomna med fem personer.
Flygbranschen tar ställning med ny policy19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum