Ny undersökning från Unionen: Alla partier vill se fler fackligt förtroendevalda på jobbet

Almedalsveckan handlar om demokrati och det politiska samtalet. Unionen har frågat samtliga riksdagspartier om hur de ser på fackets betydelse för demokratin och förtroendevaldas roll på jobbet.

– För en gång skull är alla partier eniga. Partierna tycker att fackets roll är en viktig del i vår demokrati. De backar också att det finns förtroendevalda som företräder medlemmar på arbetsplatserna i Sverige. Men framför allt ser de gärna att fler människor tar sig an ett förtroendeuppdrag. Det är glädjande och går helt i linje med Unionens långsiktiga mål, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

Unionen är på Almedalsveckan för att få fler medlemmar att bli nyfikna på att vilja ta ett fackligt förtroendeuppdrag.

– Att fler engagerar sig fackligt skapar bättre villkor på jobbet. Men det stärker också demokratin. Det är Unionens bidrag till att förbättra samhället. Det är människors engagemang på jobbet som har gett oss ersättning vid övertid och oregelbundna arbetstider, tjänstepension och möjlighet till flexpension. Tack vare förtroendevalda i fackförbund är det möjligt att förhandla fram ännu bättre förmåner och villkor, säger Martin Linder.

Unionens undersökning visar att samtliga riksdagspartier tycker att de fackliga organisationerna är viktiga bärare av demokratin. Samtliga partier tycker att det ska finnas fackligt förtroendevalda som kan förena och företräda medlemmarna i viktiga frågor på arbetsplatser i Sverige. Dessutom vill alla partier vill se att fler engagerar sig fackligt.

–  För att förändra och påverka samhället krävs att man engagerar sig. Att engagera sig fackligt är ett sätt att bidra. Det är glädjande att samtliga partier ser hur viktigt fackets arbete är och att de vill se att fler tar på sig ett fackligt uppdrag på jobbet, säger Martin Linder.

Om undersökningen

I slutet av maj skickade Unionen frågor via mejl till alla partikanslier. Partierna svarade mellan 2–15 juni.Läs hela undersökningen på Unionen opinion.

Unionens seminarier i Almedalen 2023

Tordag 29 juni arrangerar Unionen två seminarier och ett mingel.

Plats: TCO-landet, Strandgatan 19, Visby.

8 av 10 politiker i norra Sverige har inte funderat på sin kompetensutveckling – dags att sluta skillgissa4.7.2024 10:31:32 CEST | Pressmeddelande

Få politiker i regionala utvecklingsnämnder i norra Sverige har funderat på den egna kompetensutvecklingen och de tror inte att de behöver kompetensutveckling för att kunna ta ett nytt jobb. Det visar en ny undersökning från Unionen. – De som sitter på makten måste inse betydelsen av vidareutbildning mitt i arbetslivet, säger Peter Hellberg, ordförande i Unionen