Lejonfastigheter AB utökar sitt fastighetsinnehav – förvärvar samhällsfastigheter av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB)

Idag blev det klart att Lejonfastigheter förvärvar åtta samhällsfastigheter av SBB.

Den börsnoterade fastighetskoncernen Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) äger ett stort antal samhällsfastigheter runt om i Sverige och övriga Norden.

I Linköping äger SBB bland annat åtta fastigheter som inrymmer LSS-boenden och äldreboenden. Lejonfastigheter hyr idag in dessa fastigheter för vidareuthyrning till Linköpings kommun.

Den 30 juni blev det klart att Lejonfastigheter förvärvar de åtta samhällsfastigheterna i Linköping av SBB. Affären uppgår till 400 miljoner kronor och ägandet kommer att övertas från och med den 30 juni 2023.

- Vårt uppdrag är att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler till Linköpings kommun och det här blir ett bra tillskott till vårt befintliga fastighetsbestånd, säger Lejonfastigheters Vd Micael Antamo.

Det genomförda förvärvet avser fastigheterna Adjunkten 2, Hornet 13, Isglassen 2, Norrberga 4:82, Rymdattacken 2, Rymden 1, Tandkronan 6 samt Västerlösa 15:26. Den totala uthyrbara ytan är 13 744 kvadratmeter.

Under processen har Svefa bistått Lejonfastigheter som rådgivare.

För ytterligare information, välkommen att kontakta Lejonfastigheters Vd Micael Antamo, via mail micael.antamo@lejonfastigheter.se eller telefon 013-20 52 62.

Om oss