Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!

Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.

Vi lever i svåra tider. Priserna på allt från el och drivmedel till mat har gått upp, samtidigt sväljer inflationen hårt arbetande svenskars löner. Hushållsbudgeten blir allt stramare, vissa måste ställa in sina semestrar, andra måste dra in på chips och läsk till fredagsmyset.

Det här är svåra tider, inte bara för oss svenskar, utan för väldigt stora delar av världen. För samtidigt som ekonomin i Europa blivit ansträngd på grund av kriget i Ukraina har också ihållande torka lett till uteblivna skördar i flera år i stora delar av Afrika. I exempelvis Kenya har detta lett till att stora delar av befolkningen inte längre har tillgång till mat för dagen och de som kan få tag i maten måste betala sådana överpriser att de inte har råd. Men detta drabbar även de svenska matpriserna.

- Världen hänger ihop. Om tillgången till mat minskar i en del av världen kommer priserna gå upp både där och här. Därför är det så viktigt för oss på Coop att vara med och bidra till matförsörjningen globalt, säger Lars Ericsson, VD för Sveriges största konsumentförening KfS.

Coop är ett kooperativt företag som ägs av sina medlemmar. De är också en del av den internationella kooperativa rörelsen. Därför stödjer Coop We Effect, som är världens största kooperativa biståndsorganisation, med medel för att utbilda och stödja bönder i utvecklingsländer. Det arbetet är viktigare än någonsin nu när de kämpar med samma höga priser som vi, samtidigt som de slåss mot ett varmare och torrare klimat. I slutändan är det bra för dem och för oss.

- Tack vare Coops medlemmars generösa hjälp genom ”bistånd på köpet” har vi kunnat hjälpa hundratusentals bönder i några av världens fattigaste länder att odla mer och bättre mat, trots ett torrare klimat. Vi är så otroligt tacksamma för Coops engagemang i We Effect, säger Anna Tibblin som är generalsekreterare för We Effect.

Är du medlem i Coop och betalar för din mat med ett medlemskort så avrundas din sista krona upp vid varje köp och de extra örena går till We Effects arbete. Inom kooperationen brukar vi säga att vi är starkare tillsammans och det blir väldigt tydligt här. Många bäckar små skapar mäktiga vågor på stora hav. Under det senaste året har Coops medlemmar skänkt 5 055 391 kr till We Effect och bara Coops medlemmar i Södermanland har skänkt hela 151 662 kronor.

We Effect arbetar för alla människors rätt till mat. Vi är den svenska kooperationens biståndsorganisation och verkar sedan 1958 för en hållbar värld, fri från fattigdom. Genom bonde- och bostadskooperativ stödjer vi fyra miljoner människor i 20 länder.

Coops kunder i Konsumentföreningen Mitt samlade in 612 000 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:43:40 CEST | Pressmeddelande