Ny utrustning i tvättstugan minskar mikroplaster och sparar vatten

Stångåstaden testar en ny typ av utrustning för gemensamma tvättstugor som minskar utsläpp av mikroplaster och sparar vatten. Utrustningen kopplas till tvättmaskinen, renar sedan vattnet efter tvätt och återinför det rena vattnet i tvättprocessen. Utrustningen sparar vatten men renar också vattnet från mikroplaster vilket bidrar till att minska andelen mikroplaster i avloppsvattnet.

Tvättstuga med installerad Mimbox

Installationen av utrustningen, som går under namnet Mimbox från företaget Mimbly, är ett steg i vår strävan att skapa en hållbar boendemiljö. Genom att installera den här utrustningen kan vi både få ner vattenförbrukningen och minska andelen mikroplaster i avloppsvattnet. Hyresgästerna tvättar precis som vanligt och märker ingen skillnad – men det gör skillnad för miljön.

Just nu genomför vi en pilotstudie i ett av våra studentområden i Linköping för att utvärdera tekniken. Att testa denna innovativa teknik är ett led i vår strävan att minska vår miljöpåverkan och skapa en mer hållbar boendemiljö för våra hyresgäster!

Så funkar det:

• Själva tvättningen sker precis som vanligt men i stället för att vattnet går ut i avloppet filtreras det i Mimboxen. Där analyseras även renheten i vattnet för att se om det kan sparas.
  • Om vattnet är för smutsigt skickas det ut i avloppet. Det har däremot renats från mikroplaster.
  • Om vattnet är tillräckligt rent sparas det och renas ytterligare tills tvättmaskinerna behöver vatten igen.
  • När tvättmaskinen behöver vatten pumpas redan uppvärmt vatten tillbaka i stället för att nytt tas från kranen.
  • Tvättningen sker då mer miljövänligt men med samma tvättresultat som innan.

Mikroplaster

Mikroplaster är små men skadliga plastpartiklar som förorenar miljön och som kommer från en mängd olika källor, bland annat skönhetsprodukter, stadsdamm och nedbrutna partiklar från plastprodukter. Mikroplasterna kommer också från syntetiska textilier. Varje gång dessa textilier tvättas släpps miljontals syntetiska fibrer (mikroplaster) ut från våra tvättmaskiner i vattendrag och hav.

Läs mer om Mimbox

Byggkris i Sverige. Vad kan vi göra?27.2.2024 11:43:33 CET | Blogginlägg

Förutsättningarna för bostadsbyggande har på kort tid helt förändrats. Nästan alla drar i handbromsen just nu vilket leder till en överhängande risk för att vi får en förvärrad bostadsbrist i många städer om några år. Stångåstaden är ett av de bostadsbolag som lyckats hålla igång en hög produktionstakt. Det kan vi göra tack vare stark finansiell ställning, låg belåning och att vi verkar i en stark kommun. Men vi och alla andra städer behöver reformer och bättre förutsättningar för att vi ska klara av både bostadsförsörjning och nödvändiga renoveringar de kommande åren.