
Svenskarnas favoritdestinationer för sommaren: Malaga, Alicante och Mallorca
Svenskarnas sommarfavoriter är avslöjade! Malaga, Alicante och Mallorca tar täten som de mest eftertraktade resmålen, enligt resebyrån Tickets senaste bokningsstatistik. Denna sommar väljer många svenskar att utforska Europa, lockade av smidiga direktflyg, historiska sevärdheter och kulinariska upplevelser. Med en mångfald av landskap, från sandstränder till grönskande alper, erbjuder Europa oändliga möjligheter att upptäcka och njuta av under semestern.

Sommarsemesterns efterlängtade ankomst innebär att svenskarna börjar planera sina resor för att njuta av sol, bad och avkoppling. Enligt färsk bokningsstatistik från Ticket har det framkommit att svenskarnas favoritdestinationer för sommaren är Malaga, Alicante och Mallorca, i den ordningen.
De tre mest populära resmålen i sommar är alla i Spanien, som har dominerat semesterresandet de senaste åren. Vi ser även att andra resmål runt Medelhavet ökar i popularitet, exempelvis i Grekland, Frankrike och Italien. Efter tre år utan utlandsresor för de flesta svenskar är det helt enkelt de trygga klassikerna man längtar till, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.
Enligt Tickets bokningsstatistik har Alicante ökat markant i popularitet bland svenska resenärer, med en imponerande ökning på 233 procent jämfört med 2019. Detta innebär att fler och fler svenskar har upptäckt de charmiga stränderna, det behagliga klimatet och den livliga atmosfären som Alicante har att erbjuda. Inte långt efter Alicante kommer Barcelona på andra plats bland destinationer med högst ökning, med en ökning på hela 243 procent. Barcelona har länge varit en av svenskarnas favoritstäder att besöka, och den här sommaren är inget undantag.
Nästan alla svenskar väljer att stanna inom Europa denna sommar. Detta har dels att göra med att priserna på långresor ökat mycket de senaste åren, men att slippa långa flygresor och i stället kunna ta sig till sin destination med kortare restider gör även att man kan njuta av sin semester från första stund, säger Vincent Goodbrand.
Europa är också känt för sin rika kultur och historia, med otaliga sevärdheter och landmärken som fascinerar resenärer från hela Sverige. Från magnifika katedraler och slott till antika ruiner och konstnärliga mästerverk, finns det något för alla att upptäcka och utforska. För matälskare erbjuder Europa en mängd olika kulinariska upplevelser, från välsmakande italiensk pizza och pasta till läckra franska bakverk och spanska tapas.
Dessutom lockar Europas mångfald av landskap och natur många resenärer. Från de vita sandstränderna på Mallorca och de dramatiska klipporna på Amalfikusten till de grönskande alperna och de pittoreska vinodlingarna i Toscana, finns det otaliga möjligheter att njuta av fantastisk naturlig skönhet. Oavsett om man är ute efter avkoppling på stranden, vandring i bergen eller utforskning av pittoreska byar, finns det alltid något att upptäcka.
Hit reser vi i sommar:
- Malaga (9)
- Alicante (Ny)
- Mallorca (2)
- Split (1)
- London (10)
- Kreta (4)
- Barcelona (Ny)
- Nice (Ny)
- Rom (Ny)
- Rhodos (8)
Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade under 2023 fram till den 10 juli med avresa under juni-augusti, jämfört med samma period 2019. Siffra inom parentes representerar placering 2019.
Nyckelord
Kontakter
Vincent GoodbrandPR och kommunikationsansvarig
Tel:076-148 04 62vincent.goodbrand@ticket.seBilder
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.